Automatisch betalen inrichten
Je kunt de facturen van crediteuren automatisch betalen. Je genereert een betaalopdracht, waarbij een elektronisch betaalbestand (in SEPA-formaat) wordt klaargezet. Dit betaalbestand stuur je naar de bank. De openstaande posten uit het betaalbestand worden automatisch afgeboekt.
Met de SEPA-betaalopdracht kun je digitale betalingen in euro's binnen de SEPA landen uitvoeren.
Inhoud |
Beschrijving
Je kunt het SEPA-XML bestandsformaat gebruiken voor SEPA-betalingen in euro's binnen de SEPA landen. Voor niet-euro betalingen ondersteunt Profit het BTL91-bestandsformaat en CODA (alleen Belgiƫ).
Vaak zullen de eerste SEPA-betalingen extra gecontroleerd (moeten) worden door de bank. Voor de aanlevering van SEPA-bestanden moet je de instructies van de bank opvolgen.
Je geeft per crediteur aan dat je deze betaalt via SEPA.
Voorbereiding
- Adres controleren
Controleer de bedrijfs- en adresgegevens van de administratie, deze worden gebruikt in de betaalbestanden.
Werkwijze
- Instellingen automatisch betalen
- Tussenrekening Betalingen onderweg toevoegen
- Dagboek Betalingen onderweg toevoegen
- Bankrekening en bestandslocatie voor automatisch betalen inrichten
- Crediteur inrichten voor automatische betalingen
- Weergave openstaande posten wijzigen
- Landen inrichten
- Transactiecodes inrichten
- Bankrekening inrichten voor automatisch terugbetalen debiteuren
- Betaaltermijnen aan betaalvoorwaarden toevoegen
- Rapportlay-out opdrachtbrief, betaalvoorstel en betaalspecificatie instellen
- Betaalspecificatie via e-mail inrichten
- Bankkoppeling internetbankieren inrichten
- Automatische betalingen inrichten (Caribbean)
- Automatische betalingen buitenland inrichten