Werkwijze betalen instellen

Voordat je gebruik kunt maken van betalen stel je de gewenste werkwijze in.

Inhoud

Betalen activeren

  1. Open de gewenste Administratie.
  2. Klik op de inhoudsopgave Instellingen.

    Let op

    Alleen gebruikers met de autorisatierol Accountant kunnen deze functie gebruiken.

  3. Klik op Betaalverkeer / Betaalopdrachten.
  4. Selecteer Betaalopdrachten.
  5. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Werkwijze betaalopdracht instellen

Voordat je openstaande posten (crediteur) kan betalen via een betaalopdracht bepaal je met welke tussenpozen je een betaalopdracht wilt verzenden.

  1. Open de gewenste Administratie.
  2. Klik op de inhoudsopgave Instellingen.

    Let op

    Alleen gebruikers met de autorisatierol Accountant kunnen deze functie gebruiken.

  3. Klik op Betaalverkeer / Betaalopdrachten.
  4. Selecteer een Cyclus.

    Bepaal hier of je Dagelijks, Wekelijks of Maandelijks een incasso-opdracht wilt toevoegen.

  5. Selecteer een Terugkeerpatroon (en eventueel een Moment). Afhankelijk van Cyclus bestaan de volgende mogelijkheden:
    • Dagelijks: Elke dag of Elke werkdag
    • Wekelijks: Maandag t/m Zondag
    • Maandelijks:

      Moment: Eerste t/m Vijfde

      Terugkeerpatroon: Dag, Maandag t/m Zondag

    Met de juiste combinatie van waarden is het mogelijk om betaalopdrachten op alle mogelijke manieren te herhalen.

    Voorbeeld

    Onderstaande werkwijze genereert iedere laatste vrijdag van de maand een betaalopdracht.

  6. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Werkwijze inplannen betaalopdracht instellen

Nadat je hebt bepaald met welke regelmaat je een betaalopdracht wilt verzenden moet je nog bepalen hoe de openstaande posten (crediteur) in deze betaalopdrachten worden ingepland.

  1. Open de gewenste Administratie door in de Administratiekiezer te klikken op het tandwieltje .

  2. Klik op Wijzigen (W).
  3. Open de veldgroep Betaalverkeer / Werkwijze openstaande post (crediteur).
  4. Vink eventueel Automatisch inplannen op betaalopdracht uit.

    Wanneer dit veld niet is aangevinkt moet je alle openstaande posten (crediteur) handmatig over de betaalopdrachten verdelen.

    Wanneer dit veld wel is aangevinkt plant SB de openstaande posten (crediteur) op de juiste betaalopdracht, op basis van de vervaldatum.

  5. Vul het Aantal dagen voor vervaldatum meenemen in betaalopdracht in.

    Hiermee zorg je ervoor dat een openstaande post (crediteur) een aantal dagen voor de vervaldatum op een betaalopdracht wordt ingepland. Ook hier hebben wij standaard 2 dagen ingevuld, zodat het eerste betaalmoment precies op de vervaldatum plaatsvindt.

Werkwijze verdicht betalen instellen

Wanneer je gebruik maakt van Betaalopdrachten voor het betalen van Openstaande posten (crediteur) zal standaard iedere Openstaande post (crediteur) op een aparte regel in een betaalopdracht komen. Wanneer je veel bedragen naar dezelfde leverancier overmaakt is het om bankkosten te besparen soms handiger om deze te kunnen verdichten tot één regel in een betaalopdracht.

  1. Open de gewenste Administratie door in de Administratiekiezer te klikken op het tandwieltje .

  2. Klik op Wijzigen (W).
  3. Open de veldgroep Betaalverkeer / Openstaande posten (crediteur).
  4. Vink Betaling verdichten op crediteur aan.
  5. Selecteer eventueel Afwijken bij crediteur toestaan om per Leverancier te kunnen bepalen of je de betalingen wilt verdichten.

  6. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Betalen bij leverancier instellen

Wanneer je je werkwijze voor betalen bij je administratie hebt ingesteld kan je bepalen welke leveranciers je automatisch wilt betalen.

  1. Open de gewenste Leverancier.
  2. Klik op de inhoudsopgave Instellingen.
  3. Klik op Openstaande posten (crediteur).
  4. Selecteer Op rekening bij Betaalwijze.
  5. Vink eventueel Automatisch inplannen op betaalopdracht aan.

    Wanneer dit veld niet is aangevinkt moet je alle openstaande posten (crediteur) handmatig over de betaalopdrachten verdelen.

    Wanneer dit veld wel is aangevinkt plant SB de openstaande posten (crediteur) op de juiste betaalopdracht, op basis van de vervaldatum.

  6. Vul bij Aantal dagen voor vervaldatum meenemen in betaalopdracht eventueel een andere waarde in.

  7. Vink eventueel Betaling verdichten op crediteur aan.

    Wanneer dit veld niet is aangevinkt dan resulteert iedere Te betalen openstaande post voor deze Crediteur tot een aparte regel in een Betaalopdracht.

    Wanneer dit veld wel is aangevinkt dan worden alle Te betalen openstaande posten voor deze Crediteur verdicht tot één regel in een Betaalopdracht.

  8. Klik op Opslaan (Ctrl+S).