Automatisch incasseren via bankkoppeling

Je kunt digitale incasso-opdrachten automatisch laten verzenden via een koppeling tussen internetbankieren en Profit, ook wel bankintegratie of bankkoppeling genoemd. Zelf incassobestanden klaarzetten en in de internetbankierenapplicatie uploaden is dan niet nodig. Wel moet je de incasso-opdracht nog signeren (of afkeuren) in de internetbankierenapplicatie. De incasso-opdracht wordt namelijk niet meteen verwerkt door de bank maar staat klaar in de internetbankierenapplicatie van de bank.

Dit onderwerp is een uitbreiding van de beschrijving van Automatische incasso. Alleen de verschillen met de standaardprocedure worden behandeld.

Let op:

Deze functionaliteit is alleen beschikbaar bij internetbankieren via de ING- of Rabobank. De ABN AMRO biedt deze mogelijkheid vooralsnog niet. Je kunt de koppeling met de ABN AMRO alleen gebruiken voor het uitwisselen van bankafschriftbestanden.

Inhoud

Beschrijving

De werkwijze met de bankkoppeling verloopt zoals bij automatische incasso's zonder bankkoppeling: je selecteert bij het aanmaken van een nieuwe incasso-opdracht het bankrekeningnummer waarbij de koppeling met de ING- of Rabobank geactiveerd is.

Verschillend van de standaardprocedure is het verwerken van de incasso-opdracht: bij het verwerken van de incasso-opdracht genereer je het incassobestand en de communicatieservice verstuurt het incassobestand direct automatisch als een bericht naar de ING- of Rabobank.

  • Berichten die in de communicatieservice klaarstaan, kun je ophalen via Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen en verwerken via Algemeen / Communicatieservice / Berichten verwerken. Dit proces kun je handmatig starten. Meestal is dit proces geautomatiseerd via de Profit Taakplanner, waardoor je dit proces niet handmatig hoeft te starten.
  • Op het verzonden communicatiebericht komt een bevestiging van de BIS (Bank Integratie Service) dat het bericht ontvangen is en naar de bank verstuurd gaat worden (met berichtsubtype 'Bank Integratie Service - Incasso-opdracht', 'Retourbericht'). Het versturen naar de bank kan enige tijd duren (max. 15 minuten). Daarna is het incasso- of betaalbestand zichtbaar op de portal van de ING- of Rabobank.
  • Zodra de bank de incasso-opdracht ontvangt stuurt de bank je een statusnotificatiebericht, ter bevestiging van ontvangst. Je ontvangt dit bericht in de communicatieservice (met berichtsubtype 'Bank Integratie Service - Retour bericht', 'AFAS Bank Integratie Service - Status - SEPA ontvangen').
  • Nadat je de incasso-opdracht hebt gesigneerd bij de bank ontvang je hiervan weer een bericht in de communicatieservice (met berichtsubtype 'Bank Integratie Service - Retour bericht, 'AFAS Bank Integratie Service - Status - SEPA verwerkt').
  • Als je niet signeert maar de incasso-opdracht afkeurt (verwijdert) in de internetbankierenapplicatie van de bank, ontvang je een bericht met berichtsubtype 'AFAS Bank Integratie Service - Status - SEPA afgekeurd'.

Je kunt controleren of de berichten correct zijn ontvangen en verwerkt via de communicatieservice. De status kun je ook controleren in de eigenschappen van de incasso- of betaalopdracht, op het tabblad Verzending.

Let op:

Je kunt alleen SEPA incasso-bestanden in basisvaluta (Euro's) in SEPA-landen automatisch verzenden via de bankkoppeling.

Voorbereiding

  • Bankrekeningnummer

    Je legt in de eigenschappen van je eigen bankrekeningnummer de instellingen voor direct verwerken vast. Dit doe je als je direct na het toevoegen van de incasso-opdracht de wizard voor het verwerken (genereren) van het incassobestand wilt laten starten. De wizard start dan automatisch in plaats van dat je handmatig klikt op de actie Verwerken incassobestand. Je vinkt hiervoor het veld Incasso direct verwerken op het tabblad Incasso aan.

  • Bankkoppeling inrichten

    Je activeert voor de gewenste bankrekeningnummer(s) de bankkoppeling tussen de bank en Profit. Je moet de koppeling ook éénmalig binnen de eigen Profit omgeving activeren. Nadat je de bankintegratie hebt geactiveerd, moet je de Communicatieservice autoriseren en de Communicatieomgeving instellen. Het autoriseren en instellen van de communicatieservice doe je alleen als je voor het eerst elektronisch gegevens gaat uitwisselen uit Profit via internet.

Werkwijze