thumb_up
thumb_down
link
Copy link
Copied
insert_emoticon
lmatfy
Copied

Teamrol

Een teamrol is de rol die een gebruiker of contact in het team heeft. AFAS levert standaard drie teamrollen mee:

  • Externe projectleider - Dit is vaak een contact van de verkooprelatie van het project, maar dit kan ook een contact van een derde organisatie zijn. Een consultant bijvoorbeeld. Deze moet toegang hebben tot OutSite.
  • Interne projectleider - Dit is je interne gebruiker/medewerker die doorgaans alle rechten op het project heeft.
  • Teamlid - Dit is een gewoon teamlid met beperkte rechten. Dit kan zowel een medewerker als een contact zijn.

Je kunt zelf teamrollen toevoegen en onderhouden. Per teamrol geef je aan of de rol beschikbaar is in OutSite of niet. En of men met de rol teams in InSite dan wel OutSite mag onderhouden.

Je kunt een eigen teamrol blokkeren maar de drie standaard rollen die AFAS onderhoudt niet.

Vanaf Profit 15 kun je Pocket tabbladen en acties autoriseren via teamrollen.

Nieuw in Profit 14

Inhoud

Teamrol instellen voor InSite en OutSite

Per teamrol kun je voor InSite en OutSite instellen of deze:

  • een teamrol-pagina heeft
  • projectactiviteiten mag onderhouden
  • het team mag onderhouden
  • beschikbaar is in OutSite*

Je kunt een teamrol blokkeren door deze op Geblokkeerd te zetten via de eigenschappen. Je kunt de drie standaardrollen die AFAS onderhoudt niet blokkeren.

Teamrol wijzigen voor InSite en OutSite:

  1. Ga naar: Projecten / Team / Teamrol.
  2. Open de teamrol.
  3. Ga naar het tabblad: InSite/OutSite.

  4. Je bepaalt bij Teamrolpagina of je een specifieke teamrolpagina voor InSite en/of OutSite voor deze rol wilt. Als je voor een teamrol dit niet instelt, dan toont InSite en/of OutSite de standaard basis projectpagina met basisinformatie voor deze teamrol.
    1. Vink Teamrolpagina voor InSite aan als je een specifieke projectpagina voor deze teamrol wilt in InSite.
    2. Vink Teamrolpagina voor OutSite aan als je een specifieke projectpagina voor deze teamrol wilt in OutSite.
  5. Je bepaalt bij Projectactiviteit of de gebruiker met deze rol projectactiviteiten mag beheren:
    1. Vink Onderhouden van projectactiviteiten InSite aan als je wilt dat men deze teamrol in InSite projectactiviteiten kan toevoegen/wijzigen.
    2. Vink Onderhouden van projectactiviteiten OutSite aan als je wilt dat men deze teamrol in OutSite projectactiviteiten kan toevoegen/wijzigen.
  6. Vink eventueel de velden bij Teams aan die gaan over het beheren van het team:
    1. Onderhouden van teams in InSite - Met deze rol kun je gebruikers toevoegen in het specifieke team in InSite. De interne projectleider heeft dit automatisch aan; je kunt dit wel uitzetten. De externe projectleider heeft dit altijd uit.
    2. Onderhouden van teams in OutSite - Met deze rol kun je gebruikers toevoegen in het specifieke team in OutSite. De externe projectleider heeft dit automatisch aan, je kunt dit wel uitzetten. De interne projectleider heeft dit altijd uit.
    3. Teamrol beschikbaar voor OutSite: Met dit veld geef je aan of deze teamrol beschikbaar mag zijn in OutSite. Vink dit uit als je dit niet wilt. In dit voorbeeld bij de rol Teamlid.

      Bij de teamrol Interne projectleider kun je dit niet aanvinken.

      * Als bij een rol die je zelf hebt toegevoegd, op rol-niveau is ingesteld dat deze beschikbaar is in OutSite, kun je hier nog op projectgroep-niveau (voor de projecten waaraan deze gekoppeld is) van afwijken. Dat kan door je eigen teamrol per projectgroep te verwijderen.

  7. Klik op: OK.

Projectgroep instellen voor teamrollen

In de projectgroep bepaal je welke teamrollen bij het projectteam van een project gebruikt mogen worden. Als je dus een projectgroep instelt in een project, zeg je daarmee welke teamrollen in het project mogen voorkomen.

Nieuw in Profit 14

Daarnaast stel je in de projectgroep in bij welke teamrol het is toegestaan dat een gebruiker zelf aangeeft dat hij in die rol aan het team wil deelnemen.

  1. Ga naar: Projecten / Project / Projectgroep.
  2. Open de eigenschappen van de projectgroep of voeg een nieuwe toe.
  3. Ga naar het tabblad: In-/OutSite.

  4. Vink Deelnemen aan team toestaan aan als je wilt dat gebruikers in InSite en OutSite zelf mogen aangeven of ze deel willen nemen aan het team. Je wilt bijvoorbeeld toestaan dat gebruikers zichzelf aanmelden als teamlid.
  5. Selecteer bij Teamrol de rol waarbij ze dat mogen doen.
  6. Selecteer eventueel een werksoort bij Voorkeur werksoort die de gebruiker met deze teamrol gebruikt in de nacalculatie.
  7. Ga naar het tabblad: Teamroltoewijzing.

    Bepaal welke rollen je beschikbaar wilt maken voor projecten met deze projectgroep. Teamrollen die je zelf toevoegt worden automatisch in alle projectgroepen beschikbaar gemaakt. Verwijder deze eventueel per projectgroep.

    Let op:

    Dit werkt niet door op algemene teams. Bij algemene teams toont Profit alle teamrollen.

  8. Verwijder een rol:
    • Selecteer een rol en klik op: Verwijderen.
    • Klik op Ja bij de vraag.

    of

  9. Voeg een rol toe:
    • Klik op: Nieuw.
    • Selecteer de teamrol uit de beschikbare teamrollen.
    • Klik op: OK.
  10. Klik op: OK.

Zie ook:

Teamrol toevoegen

Je kunt zelf teamrollen toevoegen naast de drie meegeleverde teamrollen.

Een eigen rol kun je volledig vrij inrichten en er vrije velden aan toevoegen.

Je kunt een teamrol blokkeren door deze op Geblokkeerd te zetten via de eigenschappen. Je kunt de drie standaard rollen die AFAS onderhoudt niet blokkeren.

Een nieuwe teamrol wordt automatisch toegevoegd aan alle projectgroepen. Als je dit niet wilt, kun je de eigen teamrol naderhand per projectgroep verwijderen.

Teamrol toevoegen:

  1. Ga naar: Projecten / Team / Teamrol.
  2. Klik op: Nieuw.
  3. Vul een waarde in bij Teamrol.
  4. Vul de omschrijving in.
  5. Vul de voorkeur werksoort in bij Voorkeur werksoort als je dit wilt. Profit neemt dan deze waarde over bij toevoegen van een teamlid met deze teamrol.
  6. Klik op: Volgende.

    Pro_Teamrol toevoegen (20)

    Je bepaalt per teamrol of je een specifieke teamrolpagina voor InSite en/of OutSite voor deze rol wilt. Als je voor een teamrol dit niet instelt, dan toont InSite en/of OutSite de standaard basis projectpagina met basisinformatie voor deze teamrol.

  7. Vink Teamrolpagina voor InSite aan als je een specifieke projectpagina voor deze teamrol wilt in InSite.
  8. Vink Teamrolpagina voor OutSite aan als je een specifieke projectpagina voor deze teamrol wilt in OutSite.
  9. Vink Onderhouden van projectactiviteiten InSite aan als je wilt dat men deze teamrol in InSite projectactiviteiten kan toevoegen/wijzigen.
  10. Vink Onderhouden van projectactiviteiten OutSite aan als je wilt dat men deze teamrol in OutSite projectactiviteiten kan toevoegen/wijzigen.
  11. Vink eventueel de velden bij Teams aan die gaan over het beheren van het team:
    1. Onderhouden van teams in InSite - Met deze rol kun je gebruikers toevoegen in het specifieke team in InSite. De interne projectleider heeft dit altijd aan.
    2. Onderhouden van teams in OutSite - Met deze rol kun je gebruikers toevoegen in het specifieke team in OutSite. De externe projectleider heeft dit altijd aan.
    3. Teamrol beschikbaar voor OutSite: Met dit veld geef je aan of deze teamrol beschikbaar mag zijn in OutSite.
  12. Klik op: Voltooien.

Een nieuwe teamrol wordt automatisch toegevoegd aan alle projectgroepen.

Direct naar

  1. Teams
  2. Teams inrichten
  3. Team toevoegen via Voorcalculatie inrichten voor InSite
  4. Teamrol toevoegen en instellen voor o.a. InSite en OutSite
  5. Algemeen team toevoegen
  6. Specifiek projectteam toevoegen
  7. Team wijzigen o.a. via project
  8. Teams uitgebreid wijzigen via de functie Team (Windows)
  9. Teamleden importeren
  10. Teams in InSite
  11. Teams in OutSite
  12. Teams in voorcalculatie gebruiken
  13. Teams in nacalculatie gebruiken

Process

Team

Work area

Projecten