Taken afhandelen in InSite

Als je werkt met de fiscale workflow worden de aangiften waar jij recht op hebt automatisch getoond in een takenlijst. Via deze lijst kun je heel eenvoudig zien voor welke aangifte je wat moet doen.

De workflows die met de jaarovergang worden aangemaakt staan altijd in de eerste stap van de workflow.

Voorbeeld

In juni 2022 gaat een accountantskantoor over van de fiscale stappenflow naar de muterende fiscale workflow. In eerste instantie voor het aangiftejaar 2021. Er zijn al veel aangiften verstuurd aan de Belastingdienst of onderhanden. In de workflow is ingericht dat alle stappen conditioneel doorlopen kunnen worden op basis van de voortgangsgegevens; als een veld in de voortgangsgegevens al gevuld is wordt de workflow doorlopen naar de volgende status, net zolang tot deze in de stap komt waarvan het veld nog niet gevuld is in de voortgangsgegevens van de cliënt.

Taak afhandelen:

  1. Open InSite.
  2. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Ga naar de startpagina.
  4. Ga naar het tabblad: Mijn taken.

    Dit is je persoonlijke overzicht met taken.

    Via het tabblad Alle taken zie je een overzicht van alle aangiften waar jij een taak voor kunt uitvoeren, dus ook van aangiften die niet in jouw takenlijst staan.

  5. Open de taak van de cliënt waarvoor je de aangifte wilt aanpassen.

    Welke taak dat is is afhankelijk van de status van de aangifte.

    Klik hier voor een overzicht van alle taken en acties.

  6. Klik op: Aanpassen.
  7. Vul de datum in als je een taak hebt afgehandeld.

    De status die getoond wordt in Insite is de status van de workflow en niet de status van de aangifte.

    Als de status bijvoorbeeld Plannen is en je hebt ondertussen al contact gehad met de cliënt wanneer je de gegevens kunt ontvangen, vul je een datum in bij Plandatum gereed en bij Verwacht gegevens cliënt.

  8. Klik op: Aanpassen.
  9. Klik rechtsboven onder het kopje Workflow op Plandatum gereed.
  10. Vul eventueel een opmerking in en klik op Bevestigen.

    De status van de workflow is nu Gegevens opvragen.

    Als alle gegevens zijn ontvangen verschijnt in de cockpit van de cliënt automatisch de status Aangifte uitwerken.

Alle gegevens compleet

Als je hebt aangegeven dat naast de cliënt óók de accountant gegevens moet aanleveren gaat de workflow pas een stap verder als alle gegevens zijn ontvangen. Dit is een conditionele stap. Als je hier helemaal geen gebruik van maakt kun je dit uit de workflow verwijderen.

Als alle gegevens compleet zijn kun je vanuit de cockpit van de cliënt de aangifte openen.

Akkoordverklaring

Als je werkt met de fiscale workflow kan de Akkoordverklaring niet automatisch worden klaargezet. Bij het sluiten van de aangifte zie je het scherm met de voortgangsgegevens. Vanuit dit scherm moet je de Akkoordverklaring afdrukken of klaarzetten voor de portal.

Direct naar

  1. Fiscale workflow
  2. stappenflow
  3. fiscale workflow verder in
  4. Muterende fiscale workflow activeren
  5. Versturen aangifte
  6. Inrichten fiscale workflow
  7. Taak uitvoeren
  8. Overzichtspagina Voortgang aangifte
  9. Overzicht taken en acties
  10. Speciale acties in de fiscaal muterende workflow