Betaaltermijnen incasso per debiteur vastleggen
Je bepaalt per debiteur of je openstaande posten (facturen) in termijnen wilt incasseren.
Je kunt incidenteel afwijken in de factuur, als je factureert in Profit Ordermanagement, Cursussen, Projecten of Abonnementen. Als je de facturen gejournaliseerd hebt, dan kun je van deze instelling afwijken in de eigenschappen van de te incasseren openstaande posten.
Betaaltermijnen voor incasso per debiteur instellen:
- Ga naar: Small Business / Debiteur / Debiteur.
- Open de eigenschappen van de debiteur.
- Als het bankrekeningnummer waarvan je wilt incasseren nog niet is vastgelegd, voeg je dit eerst toe op het tabblad Bank.
Als de tenaamstelling/woonplaats van het bankrekeningnummer afwijkt van de tenaamstelling/woonplaats van de debiteur, dan leg je dit vast in de eigenschappen van het bankrekeningnummer.
- Ga naar het tabblad: Betaling.
- Selecteer het bankrekeningnummer waarvan je bedragen wilt incasseren.
- Vink Automatisch incasseren aan.
Small Business vraagt of je reeds vastgelegde posten ook wilt incasseren. Zo ja, dan zal Small Business bij alle openstaande posten het veld Incasso aanvinken, waardoor je ook deze posten in een incasso-opdracht kunt opnemen. Als je dit niet doet, zal Small Business alleen nieuwe openstaande posten automatisch incasseren.
- Ga naar het tabblad: Debiteur.
- Selecteer een waarde bij Betalingsvoorwaarde.
De betaalvoorwaarde stel je in om de vervaldatum van facturen te berekenen.
Selecteer een betalingsvoorwaarde van het type Betaaltermijnen als je facturen van deze debiteur in termijnen wilt incasseren.
- Klik op: OK.