Openstaande posten debiteuren incl. termijnen raadplegen of wijzigen

Je raadpleegt de betaaltermijnen en tijdsintervallen van een openstaande post via de weergave of het rapport Openstaande posten debiteuren incl. termijnen. Je wijzigt de openstaande post via de weergave.

Je hebt de factuur geboekt in Small Business als financiële mutatie of gegenereerd in Balie-/directfacturering als je hierin factureert.

De vervaldatum van de openstaande post (de financiële factuur) is bij de toepassing van betaaltermijnen altijd gelijk aan de vervaldatum van de eerste termijn. De vervaldatum van de eerste termijn en de daarop volgende termijnen is op basis van de berekeningsmogelijkheden die je instelt in de eigenschappen van de betaalvoorwaarde.

Weergave Openstaande posten debiteuren incl. termijnen raadplegen of wijzigen:

  1. Ga naar: Small Business / Debiteur / Overzicht / Openstaande posten.

    Je kunt openstaande posten ook opvragen via het tabblad Openstaande posten in Small Business / Debiteur / Debiteur.

  2. Open de weergave: Openstaande posten debiteuren incl. termijnen.

    Je ziet een nieuwe weergave met een extra kolom Betaaltermijnen. Facturen zonder termijnen zie je als 1 regel. Bij facturen met betaaltermijnen zie je meerdere regels en is Betaaltermijnen is aangevinkt.

  3. Stel het snelfilter op de kolom bij Betaaltermijnen in op J, als je alleen facturen met betaaltermijnen wilt zien.
  4. Open de eigenschappen van de openstaande post.
  5. Ga naar het tabblad: Algemeen.
  6. Controleer het bankrekeningnummer.

    Dit bankrekeningnummer neemt Small Business over bij het genereren van de factuur, van het standaard bankrekeningnummer van de debiteur. Je wijzigt dit in een ander bankrekeningnummer van dezelfde debiteur of voegt een nieuw toe voor de betreffende debiteur als je voor deze factuur wilt afwijken.

  7. Controleer of het veld Automatisch incasseren is aangevinkt. Vink dit veld alsnog aan, als je deze openstaande post automatisch wilt incasseren.

    Standaard bepaalt Profit op basis van de debiteurinstelling Automatisch incasseren of de openstaande posten automatisch moeten worden geïncasseerd.

  8. Controleer of Betaaltermijnen is aangevinkt. Vink dit veld alsnog aan, als je betaaltermijnen wilt instellen voor deze openstaande post. Vink dit veld uit, als je de openstaande post in één keer wilt incasseren.
  9. Ga naar het tabblad: Betaaltermijnen.

    Je ziet automatisch gegenereerde betaaltermijnen, als je een betaalvoorwaarde met betaaltermijnen hebt ingesteld bij deze verkooprelatie/debiteur of bij de factuur.

    • De kolom Vervaldatum toont de vervaldatum van de termijnbetaling. Er is maximaal 1 betaaltermijn per datum mogelijk.
    • De kolom Bedrag toont het bedrag van de deelbetaling, het cumulatief van de bedragen moet overeenkomen met het factuurbedrag. Uiteraard zijn geen negatieve bedragen mogelijk.
    • De kolom Saldo toont het saldo van de factuur per deelbetaling. Als de factuur gedeeltelijk is voldaan wordt het betaalde bedrag verrekend met de deelbetalingen op volgorde van vervaldatum.
  10. Open de eigenschappen van de betaaltermijnen als je de bestaande betaaltermijnen wilt wijzigen of klik op Nieuw als je betaaltermijnen wilt toevoegen.

    Je ziet een boekingslay-out voor betaaltermijnen.

    1. Klik op de actie: Genereer termijnen, als je automatisch termijnen wilt laten genereren op basis van een bestaande betaalvoorwaarde en de bijbehorende instellingen voor het aantal termijnen, de interval en de verschuiving.
    2. Vul een andere vervaldatum in, als je dit handmatig wilt wijzigen.
    3. Klik op de actie: Nieuw, als je handmatig de betaaltermijnen per regel wilt toevoegen. Klik eerst op de actie Verwijderen, als je bestaande regels wilt verwijderen.
    4. Klik op: Voltooien.
  11. Klik op: OK.

Rapport Openstaande posten debiteuren incl. termijnen raadplegen:

Het rapport toont de verschillende betaaltermijnen van facturen met betaaltermijnen. Facturen zonder termijnen zie je als 1 regel. De sortering en de inhoud zijn gelijk aan het rapport Openstaande posten debiteuren op nummer (Profit).

  1. Ga naar: Small Business / Uitvoer / Rapport.
  2. Open het rapport: Openstaande posten debiteur incl. termijnen (Profit).
  3. Vul de velden in.
  4. Klik op: Voltooien.

Zie ook

Direct naar

  1. Automatische (deel)incasso verrichten met betaaltermijnen
  2. Automatische incasso inrichten
  3. Incasso-instellingen per debiteur vastleggen
  4. Verkoopfactuur met betaaltermijnen toevoegen
  5. Verkoopfactuur journaliseren
  6. Openstaande post met betaaltermijnen wijzigen/raadplegen
  7. Automatische incasso
  8. Incasso-opdracht met betaaltermijnen raadplegen en wijzigen
  9. Bankmutaties met betaaltermijnen verwerken