Automatische incasso via SEPA
Voordelen:
- Je debiteuren betalen op tijd
- Makkelijk voor terugkerende bedragen
- Vermindering van het aantal aanmaningen, renteverlies en oninbare vorderingen
Vaak zullen de eerste SEPA-incasso's extra gecontroleerd (moeten) worden door de bank. Voor de aanlevering van SEPA-bestanden moet je de instructies van de bank opvolgen.
Beschrijving
Voordelen:
- Je debiteuren betalen op tijd
- Makkelijk voor terugkerende bedragen
- Vermindering van het aantal aanmaningen, renteverlies en oninbare vorderingen
Voordat je gaat incasseren stel je de functionaliteit automatische incasso in bij de openstaande post (factuur) of als standaardinstelling bij de debiteur. Als je bij een debiteur hebt aangegeven dat je automatisch wilt incasseren, zal Profit de openstaande posten van de debiteur opnemen in incasso-opdrachten. Je kunt specifieke posten uitsluiten van incasso. De incasso-opdracht neemt alleen facturen mee waarvoor incassomachtigingen zijn afgegeven.
Je kunt twee typen incassomachtigingen vastleggen:
- Eenmalige machtiging
Je legt per factuur de gegevens van een incassomachtiging vast.
- Doorlopende machtiging
Je legt per debiteur de gegevens van de incassomachtiging vast.
Voor de incasso-opdracht is het onderscheid tussen eenmalige en doorlopende machtigingen van belang.
De incasso-opdracht maakt ook een onderscheid in de incassowijze:
- Standaard Incassowijze SEPA
Profit stelt bij een debiteur automatisch als Incassowijze SEPA de waarde 'Standaard' in voor zowel doorlopende als eenmalige incasso. Deze incassowijze biedt ruime bescherming aan degene bij wie geïncasseerd wordt, waaronder een terugboekingsrecht van 56 kalenderdagen.
- B2b Incassowijze SEPA (‘Zakelijk’)
Bij een debiteur met een doorlopend incasso stel je een 'Zakelijke' incassowijze in als voor deze incasso geen terugboekingsrecht geldt. Deze incassowijze stelt wel meer eisen aan de incassomachtiging. De debiteur (degene bij wie geïncasseerd) moet de incassomachtiging bij de bank registreren, zodat deze bank bij een zakelijke incassotransactie kan checken of de incassant gemachtigd is. De bank zal de incassotransactie niet uitvoeren als de machtiging ontbreekt. Deze check vormt een waarborg tegen onrechtmatig gebruik van de zakelijke incassowijze die bij de standaard incassowijze niet aanwezig is.
Voor schriftelijke machtigingen zijn er in Profit diverse machtigingsformulieren beschikbaar.
Voor het uitvoeren van een incasso-opdracht genereer je in Profit een incasso-opdracht, waarbij een elektronisch incassobestand (in SEPA-formaat) wordt klaargezet. Het SEPA-of PAIN-formaat (Payment initiation) is een bestandsformaat in XML dat binnen SEPA de standaard is voor het versturen van betaal- en incasso-opdrachten naar de bank. Je stuurt dit bestand naar de bank. De bank controleert de incasso-opdracht en stuurt op zijn beurt de transacties door naar diverse banken om de incasso uit te voeren.
Voorbereiding
Werkwijze
- SEPA-incasso begrippen en scenario's
- Incassomachtiging per debiteur vastleggen
- Incassomachtiging per factuur vastleggen
- Incasso-instellingen voor factuur wijzigen of raadplegen
- Incassomachtigingen raadplegen
- Machtigingsformulier afdrukken
- Bericht vooraankondiging incasso aan debiteur
- Incassowijze SEPA van bestaande debiteur van Standaard naar B2B wijzigen
- Bankrekeningnummer wijzigen van bestaande debiteur met bestaande machtiging
- Incassokorting verlenen
- Incasso-opdracht via SEPA toevoegen
- Incasso-opdracht raadplegen en wijzigen
- Incasso-bestand genereren en journaliseren
- Incasso-opdracht direct verwerken
- Incassospecificatie e-mailen of afdrukken
- Incasso-opdracht afhandelen
- Incasso-opdracht storneren
- Automatische incasso verrichten met betaaltermijnen
- Automatische incasso verrichten via incassoset
- Automatische incasso verrichten via bankkoppeling