Incassowijze SEPA van bestaande debiteur van Standaard naar B2B wijzigen

Je kunt de SEPA incassowijze van een bestaande debiteur die je al doorlopend incasseert wijzigen van Standaard naar B2b. B2B is een incassowijze waarbij de debiteur geen stornorecht (terugboekingsrecht) heeft en de debiteur van de incasso moet altijd een bedrijf zijn.

Bestaande NL machtigingen kun je niet migreren/hergebruiken naar B2B, doordat de rechten/voorwaarden voor de debiteur wijzigen. De incassant moet altijd een nieuwe machtiging krijgen, een zogenaamde 'Doorlopende zakelijke machtiging SEPA (B2B)'.

Om misbruik te voorkomen moet (een kopie) van deze zakelijke machtiging door de debiteur geregistreerd worden bij de debet bank (de eigen bank van de debiteur). De debet bank controleert bij elke zakelijke incassotransactie of er een geldige machtiging aanwezig is en zal de incassotransactie niet uitvoeren als de machtiging ontbreekt. De bank kan overigens niet controleren of de afschrijving terecht is.

Profit ondersteunt alleen B2B in combinatie met doorlopend incasseren, niet met eenmalig.

Raadpleeg voor meer informatie over de verschillen tussen de standaard (Core) en zakelijke (B2B) Europese incasso de website SEPA.nl.

Incassowijze SEPA van een debiteur van Standaard naar B2B wijzigen:

  1. Ga naar: Small Business / Debiteur / Debiteur.
  2. Open de eigenschappen van de debiteur.
  3. Ga naar het tabblad: Bankrekening.

    Controleer of het bankrekeningnummer bij de debiteur waarvan je wilt incasseren is vastgelegd. Voor SEPA incasso's moet dit een IBAN-nummer zijn.

    Als de tenaamstelling/woonplaats van het bankrekeningnummer afwijkt van de tenaamstelling/woonplaats van de crediteur, dan leg je dit vast in de eigenschappen van het bankrekeningnummer.

  4. Ga naar het tabblad: Betaling.
  5. Controleer of het voorkeur bankrekeningnummer waarvan je bedragen wilt incasseren bij Bankrekening is vastgelegd.
  6. Controleer of Automatisch incasseren is aangevinkt en Eenmalige incassomachtiging vereist is uitgevinkt.
  7. Selecteer B2b bij Incassowijze SEPA als voor deze debiteur een 'Zakelijke' incassowijze geldt.
  8. Klik op: OK.
  9. Verstrek het B2B machtigingsformulier (Doorlopende zakelijke machtiging) aan deze debiteur.
  10. Vul de datum in van de B2B machtiging Datum incassomachtiging zodra je deze hebt ontvangen.
  11. Controleer hierna of de status van de oude machtiging de status Vervallen heeft.

    Bij het activeren van een (nieuwe) machtiging wijzigt Profit automatisch de status van de oude machtiging naar status Vervallen.

Incassowijze van een debiteur wijzigen van B2B naar Standaard

Andersom kun je de Incassowijze SEPA van een bestaande debiteur die je al incasseert ook wijzigen van B2b naar Standaard.

Je doorloopt dezelfde stappen als hierboven beschreven, echter bij stap 6 kun je kiezen of je Eenmalige incassomachtiging vereist wel of niet aanvinkt, bij stap 7 selecteer je Standaard bij Incassowijze SEPA en verstrek je het machtigingsformulier aan de debiteur.

Direct naar

  1. Automatische incasso via SEPA
  2. Automatische incasso via SEPA inrichten
  3. SEPA-incasso begrippen en scenario's
  4. Incassomachtiging per debiteur vastleggen
  5. Incassomachtiging per factuur vastleggen
  6. Incasso-instellingen voor factuur wijzigen of raadplegen
  7. Incassomachtigingen raadplegen
  8. Machtigingsformulier afdrukken
  9. Bericht vooraankondiging incasso aan debiteur
  10. Incassowijze SEPA van bestaande debiteur van Standaard naar B2B wijzigen
  11. Bankrekeningnummer wijzigen van bestaande debiteur met bestaande machtiging
  12. Incassokorting verlenen
  13. Incasso-opdracht via SEPA toevoegen
  14. Incasso-opdracht raadplegen en wijzigen
  15. Incasso-bestand genereren en journaliseren
  16. Incasso-opdracht direct verwerken
  17. Incassospecificatie e-mailen of afdrukken
  18. Incasso-opdracht afhandelen
  19. Incasso-opdracht storneren
  20. Automatische incasso verrichten met betaaltermijnen
  21. Automatische incasso verrichten via incassoset
  22. Automatische incasso verrichten via bankkoppeling