Automatische (deel)incasso verrichten met betaaltermijnen
Je kunt verkoopfacturen in termijnen (gedeelten) incasseren.
Inhoud |
Video
Beschrijving
Je stelt de betaaltermijnen in (aantal termijnen en tijdsinterval) via de betaalvoorwaarde. Je kunt dit instellen bij de factuur of als standaard instelling bij de debiteur:
- Bij de debiteur, als je alle nieuwe facturen voor deze debiteur in termijnen wilt incasseren. Deze betaaltermijnen gelden dan alleen voor die facturen die je hierna toevoegt/genereert voor deze debiteur.
- Bij de factuur: je stelt dit in voor een specifieke factuur of financiële factuur (openstaande post). Ook kun je in de financiële factuur alsnog termijnen toevoegen/wijzigen of kiezen voor betaling in één keer door de debiteur.
Betaalvoorwaarde met termijnen voor betalingen en incasso's
De betaaltermijnenfunctionaliteit kun je gebruiken voor incasso, maar is ook toepasbaar bij betalingsregelingen met crediteuren en automatische betalingen. Je richt de instellingen voor het toepassen van betaal-/incasso termijnen in bij de betaalvoorwaarde, zodat je bij de debiteur/crediteur of bij de factuur deze betaalvoorwaarde met termijnen kunt instellen. De berekening voor de vervaldatum, termijnen en termijnbedragen is op basis van deze instellingen bij de betaalvoorwaarde.
Betalings- en incasso-opdracht
Als je een betaalopdracht of incasso-opdracht genereert voor openstaande posten met betaaltermijnen, dan controleert Small Business ten opzichte van de vervaldatum het saldo van de termijnbetalingen in plaats van het saldo op factuurniveau. Als meerdere termijnbetalingen van dezelfde factuur aan de criteria voldoen dan cumuleren deze. Zie Voorbeeld 1 en 2 met voorbeelden hiervan.
Als je financiële mutaties importeert bepaalt het importproces de vervaldatum en de incassotermijnen op basis van de betaalvoorwaarde van de debiteur.
Aanmanen
Als je aanmaningen genereert voor openstaande posten met betaaltermijnen, dan controleert Small Business ook bij dit proces ten opzichte van de vervaldatum en het saldo van de termijnbetalingen, in plaats van op factuurniveau. Ook hier geldt dat als meerdere termijnbetalingen van dezelfde factuur aan de criteria voldoen, deze cumuleren.
Stornering automatische incasso
Als je de automatische incasso van een betaaltermijn storneert, bijvoorbeeld omdat het saldo niet toereikend is, dan treedt dezelfde functionaliteit in werking als bij de automatische incasso van de gehele factuur. De incasso (van de betaaltermijn) kun je herhalen of je gaat het gehele saldo van de factuur aanmanen en opeisbaar stellen. In het laatste geval vinkt Small Business Automatisch incasseren van de factuur uit.
Voorbereiding
- Automatische incasso inrichten
- Betaal/-incassotermijnen toevoegen
- Incasso-instellingen per debiteur vastleggen
Je bepaalt per debiteur of je openstaande posten (facturen) in termijnen wilt incasseren.
Werkwijze
- Verkoopfactuur met betaaltermijnen toevoegen
- Verkoopfactuur journaliseren
- Openstaande post met betaaltermijnen wijzigen/raadplegen
- Automatische incasso
- Incasso-opdracht met betaaltermijnen raadplegen en wijzigen
- Bankmutaties met betaaltermijnen verwerken
Zie ook
- Voorbeelden betaalvoorwaarden met betaaltermijnen
Onderstaande tabel toont voorbeelden van welke vervaldatum en termijnbedrag Small Business zal berekenen voor het type betaalvoorwaarde Betaaltermijnen.