Verkoopfactuur met betaaltermijnen boeken

Je kunt facturen in termijnen (gedeelten) factureren en incasseren. Je voegt de verkoopfactuur op gebruikelijke wijze toe. Je kunt de factuur ook 'handmatig' boeken in het verkoopboek in Small Business. De factuur bevat automatisch de standaard betaalvoorwaarde met betaaltermijnen, zoals je hebt ingesteld bij de verkooprelatie/debiteur of je stelt deze betaalvoorwaarde met betaaltermijnen in bij de factuur. Dit geldt ook voor de incasso-instellingen.

Inhoud

Verkoopfactuur met betaaltermijnen toevoegen (VarSB)

Je voegt de verkoopfactuur toe en journaliseert deze.

Verkoopfactuur met betaaltermijnen toevoegen:

In dit voorbeeld voeg je handmatig een factuur toe.

  1. Ga naar:
    • Small Business / Facturering / Balie-/directfactuur
  2. Klik op:  Nieuw.
  3. Vul het factuurnummer in als je geen gebruik maakt van autonummering.
  4. Selecteer de verkooprelatie.

    De verkooprelatie heeft de status Debiteur en mag niet geblokkeerd zijn. Profit neemt gegevens over uit de eigenschappen van de geselecteerde verkooprelatie. Dit zijn o.a. de Btw-plicht, Afleveradres, Betaalvoorwaarde, Betaalwijze, Valuta en Incasseren.

  5. Ga naar het tabblad: Betaling.

    Fin_Automatische incasso verrichten met betaaltermijnen

  6. Controleer of het veld Incasseren is aangevinkt.
  7. Controleer of de juiste betalingsvoorwaarde met betaaltermijnen is geselecteerd.
  8. Vul eventueel de overige velden in in de kop van de boekingslay-out.
  9. Voeg de item-/artikelregels toe.
  10. Klik op:  Voltooien.
  11. Afhankelijk van de instellingen in de boekingslay-out moet je nog vragen beantwoorden, bijvoorbeeld of je de factuur wilt afdrukken. Maak een keuze. Je kunt nu meteen nog een factuur toevoegen, als je geen factuur meer wilt toevoegen klik je op Annuleren.
  12. Journaliseer de factuur.

Verkoopfactuur met betaaltermijnen boeken in Financieel

Het is ook mogelijk om een verkoopfactuur 'handmatig' in Small Business te boeken.

Verkoopfactuur met betaaltermijnen boeken:

  1. Ga naar:  Small Business / Boeken / Dagboek.
  2. Controleer Boekjaar en Periode. Dit zijn het boekjaar en de periode waarin je de mutatie boekt.
  3. Selecteer het verkoopdagboek.
  4. Klik op:  Voltooien.
  5. Vul de boekingsdatum in bij Datum boeking.
  6. Selecteer de debiteur in Rekening, of vul de zoeknaam van de debiteur in Zoekhulp in.
  7. Vul de verkoopboeking vervolgens in.
  8. Klik op:  Voltooien.

Zie ook

Direct naar

  1. Automatische (deel)incasso verrichten met betaaltermijnen
  2. Automatische incasso inrichten
  3. Incasso-instellingen per debiteur vastleggen
  4. Verkoopfactuur met betaaltermijnen toevoegen
  5. Verkoopfactuur journaliseren
  6. Openstaande post met betaaltermijnen wijzigen/raadplegen
  7. Automatische incasso
  8. Incasso-opdracht met betaaltermijnen raadplegen en wijzigen
  9. Bankmutaties met betaaltermijnen verwerken