Bankrekeningnummer wijzigen van bestaande debiteur met bestaande machtiging
Het bankrekeningnummer van een bestaande debiteur die je doorlopend incasseert kun je wijzigen door een nieuw bankrekeningnummer toe te voegen bij de debiteur (NIET het huidige bankrekeningnummer van de debiteur wijzigen!). Alleen dan wordt de incasso-opdracht op de juiste manier aangeleverd bij de bank.
Je moet voor deze nieuwe bankrekening een aparte machtiging vastleggen. Als er geen machtiging aanwezig is voor de bankrekening, dan zal deze debiteur niet meekomen in een nieuwe incasso-opdracht.
Bankrekeningnummer toevoegen aan bestaande debiteur met bestaande doorlopende machtiging:
- Ga naar: Small Business / Debiteur / Debiteur.
- Open de eigenschappen van de debiteur.
- Ga naar het tabblad: Bankrekening.
- Klik op: Nieuw.
- Volg de procedure beschreven bij Bankrekeningnummer toevoegen bij debiteur.
- Blokkeer het andere bankrekeningnummer van de debiteur als deze niet meer gebruikt mag worden.
- Ga naar het tabblad: Betaling.
- Selecteer de juiste bankrekeningnummer waarvan je bedragen wilt incasseren bij Bankrekening.
- Controleer of Automatisch incasseren is aangevinkt en Eenmalige incassomachtiging vereist is uitgevinkt.
- Ga naar het tabblad: Incassomachtiging.
- Klik op: Nieuw.
- Voeg een nieuwe incassomachtiging toe voor deze bankrekening.
- Klik op: OK.
Verstrek het machtigingsformulier aan deze debiteur door het formulier te e-mailen of af te drukken. Zodra je deze terugontvangt, leg je de datum incassomachtiging vast in de eigenschappen van de incassomachtiging. De incasso-opdracht neemt facturen van deze debiteur niet mee zolang Datum incassomachtiging niet is ingevuld.
- Controleer (of wijzig) hierna of de status van de oude machtiging de status Vervallen heeft.