Rente op openstaande posten boeken

Als je aanmaningen verzendt, kan Small Business automatisch rente berekenen op de openstaande post. Het bedrag van de rente telt Small Business niet bij de openstaande post op. Bij de ontvangst van de betaling kun je de rente automatisch boeken. Het boeken van betalingsverschillen heeft voorrang op het boeken van rente.

Small Business zal bij het afletteren controleren of er rente berekend is over de openstaande post. Als het ontvangen bedrag gelijk is aan of hoger is dan het bedrag van (het restant van) de openstaande post, komt de melding dat voor deze factuur aanmaningsrente in rekening is gebracht. Je kunt het niet betaalde rentebedrag kwijtschelden.

Je hebt twee mogelijkheden:

  • Klik op: Nee. Small Business boekt dan het hele bedrag aan aanmaningsrente op de vastgelegde grootboekrekening en verlaagt het te verrekenen bedrag met ditzelfde bedrag. De rente wordt op deze manier als vordering toegevoegd aan de openstaande post.
  • Klik op: Ja. De rentevordering op de factuur vervalt dan en wordt niet meegenomen in volgende aanmaningen.

Voorbeeld:

Wat zijn de effecten als je Nee kiest als je een openstaande post van € 1000 hebt met € 10 aanmaningsrente:

Ontvangen:

Afgeboekt op openstaande post:

Als rente geboekt:

€ 1.000,00

€ 990,00

€ 10,00

€ 1.005,00

€ 995,00 

€ 10,00

€ 1.010,00

€ 1.000,00

€ 10,00

Kies je Ja dan wordt een extra ontvangen bedrag als rente geboekt op de daarvoor vastgelegde grootboekrekening.

Opmerkingen

  • Als je gebruik maakt van de mogelijkheden om betalingsverschillen automatisch weg te laten boeken, dan gaat deze werking vóór het boeken van rente. De openstaande post vervalt daarbij automatisch.
  • Small Business toont slechts eenmalig de melding per openstaande post: na de gemaakte keuze zal er immers geen aparte rentevordering meer bestaan.
  • Als het ontvangen bedrag kleiner is dan het bedrag van (het restant van) de openstaande post, wordt dit bedrag gebruikt om de openstaande post te verrekenen.  Verrekening van de openstaande post heeft in die situatie dus voorrang op verrekening van de rente.

Direct naar

  1. Betalingen
  2. Bankafschrift boeken
  3. Betaling van één factuur
  4. Betaling van meerdere facturen
  5. Deelbetaling en betalingsverschillen
  6. Berekende rente op aanmaningen afletteren
  7. Kasbetaling boeken
  8. Opnames en stortingen en betalingen van bank aan bank
  9. Kas-/bankmutaties met BTW op één regel
  10. Vooruitbetaalde factuur boeken