Facturen crediteren en opnieuw factureren (Bakkerijen)

Je kunt van buiten de Centrale facturering aangeven dat facturen gecrediteerd of opnieuw gefactureerd moeten worden, zonder dat daar handmatige acties binnen de omgeving van Centrale facturering voor nodig zijn.

Een creditnota is een negatieve factuur. Je kunt zelf negatieve aantallen ingeven waardoor je een creditfactuur aanmaakt maar je kunt ook een complete factuur crediteren.

Crediteren / Opnieuw factureren:

  1. Ga naar: Ordermanagement / Verkoopproces / Factuur.
  2. Vul de selectievelden in.

    Let op: 

    Het is heel belangrijk om de selectievelden goed in te vullen omdat de weergave gebaseerd is op factuurregels en niet op facturen!

  3. Je moet een selectie invoeren op Factuurdatum maar kunt ook selecteren op Factuurnummer. Verder kun je aangeven of je de creditfactuur wilt afdrukken en/of opnieuw wilt factureren. Je kunt hier aangeven dat het afdrukken bepaald wordt door de instellingen bij de verkooprelatie (eigenschappen verkooprelatie / tabblad Dossier) of dat je de creditfactuur niet wilt afdrukken.
  4. Klik op: Volgende.

    Selecteer, eventueel via multiselect, de verkoopfactuurregels die je wilt crediteren en eventueel opnieuw wilt factureren. Door het weergeven van factuurregels in plaats van facturen kun je eenvoudiger selecteren; bijvoorbeeld op bepaalde items.

    Let op: 

    Als je één regel selecteert van een factuur wordt meteen de hele factuur gecrediteerd.

  5. Klik op: Volgende.
  6. Lees de detailinformatie.
  7. Klik op: Voltooien.

    Er wordt een bericht aangemaakt met per verkoopfactuur een regel. Het bericht wordt vervolgens klaargezet voor centrale facturering. In de Centrale facturering wordt het bericht verwerkt.

Direct naar

  1. Centraal factureren (Bakkerijen)
  2. Activeren Centraal of Decentraal
  3. Communicatie centrale omgeving inrichten
  4. Communicatie decentrale omgeving inrichten
  5. Instellen centrale omgeving per verkooprelatie
  6. Verwerken pakbonnen (Decentraal)
  7. Afgekeurde pakbonnen terug naar bakkerij
  8. Verwerken facturen (Centraal)
  9. Exporteren (Centraal) en importeren (Decentraal)
  10. Crediteren en opnieuw factureren
  11. Uitwisseling van gegevens
  12. Verwerking van betalingen