Checklist Bankkoppeling: Waarom komen er geen bankafschriften binnen?

Als je een automatische bankkoppeling gebruikt, maar geen bankafschriften (meer) ontvangt, loop dan deze checklist na.

Let op:

Deze checklist geldt alleen voor de bankkoppeling met de ABN AMRO en ING. Niet voor de Rabobank.


Check AFAS Status

Controleer eerst op www.afasstatus.nl/bank of er een storing bekend is, waardoor de afschriften niet of later binnen komen.

Voer de Bankintegratie Checklist uit

  1. Ga naar: Algemeen / Inrichting / Instellingen betalingen / Bankrekening.
  2. Je hebt nu twee manieren om verder te gaan:
    • Selecteer het rekeningnummer in de weergave.
    • Open de eigenschappen van het bankrekeningnummer. Ga naar het tabblad Bankintegratie en open de weergave Bank/valuta-koppeling.
  3. Klik op: Acties / Checklist.

    Klik hier voor een toelichting per check

  4. Klik op: Voltooien.

Controleer de communicatieberichten

Als de checklist goed is uitgevoerd dan controleer je de communicatieberichten.

  1. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht.
  2. Filter op het communicatieprofiel Communicatie met Bank Integratie.
  3. Controleer of er berichten staan met status Fout bij verwerken.
  4. Klik op de actie: Verwerken bericht.

Er komen geen afschriften binnen na nieuwe activatie bankkoppeling

Meestal betekent dit dat de laatste stap, bevestiging met de tan-code/ING app/e-mail ABN AMRO niet is uitgevoerd. Om de koppeling alsnog te maken kun je het beste nog een keer de stappen via de site uitvoeren.

ING bankkoppeling

Is de bankintegratie checklist uitgevoerd zonder fouten? Controleer dan in de bankportal of de uitwisselingsmogelijkheden zijn aangevinkt (transacties, betalingen, incasso). Zo niet? Doorloop dan de stappen 1 t/m 3 opnieuw voor het aanmelden van de bankkoppeling.

ABN AMRO Bankkoppeling

Is de activatiemail verlopen? Stuur een incident in via de klantportal en vermeld om welke IBAN-nummer het gaat. Wij zullen dan een nieuwe activatiemail sturen, zodat je de bankkoppeling alsnog kan activeren.

Rekeningnummer verhuisd naar ander licentienummer

Is jouw rekeningnummer verhuisd naar een ander licentienummer?

ING Bankkoppeling

Zorg er dan voor dat je de bankkoppeling hebt afgemeld onder het oude licentienummer.

Neem vervolgens contact op met AFAS Support om dit te laten controleren en het licentienummer te wijzigen.

Vervolgens moet je opnieuw de bankkoppeling activeren onder het nieuwe licentienummer:

ABN AMRO Bankkoppeling

Stuur een incident in en vermeld oude licentienummer en de nieuwe licentienummer waar het naar toe moet worden verhuisd. Tevens het mailadres waar we de nieuwe activatiemailtje naar toe kunnen sturen, zodat je onder de nieuwe licentienummer de bankkoppeling opnieuw kan activeren:

Direct naar

  1. Bankafschriften via bankkoppeling
  2. Bankkoppeling inrichten
  3. Communicatieservice autoriseren
  4. Communicatieomgeving instellen
  5. Bericht met bankafschrift ontvangen via communicatieservice
  6. Bankafschrift verwerken via bankkoppeling