thumb_up
thumb_down
link
Copy link
Copied
insert_emoticon
lmatfy
Copied

Dashboards Profit BI inrichten

De dashboards worden klant-en-klaar uitgeleverd. In de inrichting activeer je per site de dashboards die je daadwerkelijk gaat gebruiken. Het dashboard wordt direct gegenereerd.

Voorwaarden:

  • Om Profit BI te gebruiken moet je beschikken over een Profit Plus licentie. Je raadpleegt de dashboards in InSite (niet in Profit Windows).
  • Je moet een ondersteunde browser gebruiken. Voor Profit BI mag het gebruik van cookies in de browser niet uitgeschakeld zijn.
  • Als je begint met de inrichting moet je enkele taken inplannen in de Profit taakplanner.

Veelgestelde vragen:

InSite is responsive (inhoud past zich aan de grootte van je browser-scherm aan). Dit geldt ook voor dashboards, ook deze passen zich automatisch aan. De minimale breedte van InSite voor het gebruik van dashboards is 1.200 pixels. De aanbevolen breedte voor optimaal gebruik is 1.600 pixels.

Inhoud

Taken inplannen voor Profit BI

Voor het publiceren van dashboards leg je twee aparte repeterende taken vast in de Profit Taakplanner, dit is een eenmalige handeling.

Taken moeten in deze volgorde worden ingepland:

  1. Actuele gegevens vernieuwen - elke dag na middernacht. Dit is een algemene taak die je altijd nodig hebt. Vanaf Profit 15 is deze taak verplicht, je kunt deze niet weghalen. Wel kun je de instellingen van de taak wijzigen.
  2. Hrm-tabellen tbv Profit BI vullen - elke werkdag. Plan deze taak alleen in als je HRM/Payroll gebruikt. Profit gebruikt deze taak om gegevens uit Profit HRM te verzamelen en in aparte BI-tabellen te plaatsen. Dit is technisch noodzakelijk om de dashboards te gebruiken.
  3. Dashboards vernieuwen - elke werkdag. Je bepaalt wanneer de dashboards opnieuw worden gepubliceerd, bijvoorbeeld elke nacht. Het vernieuwen van de dashboards wordt via de wachtrij uitgevoerd. De taak wordt gestart zodra dit mogelijk is.

Plan de taken zodanig in dat deze voltooid zijn voor het begin van de werkdag. Het is belangrijk dat de taken achter elkaar worden uitgevoerd. Kijk in de eigenschappen van een taak hoe lang deze gemiddeld duurt en houd hier rekening mee bij het inplannen van de taken. Je kunt in een gepubliceerde dashboard zien op welke datum/tijd deze gepubliceerd is.

Taken inplannen:

  1. Ga naar: Algemeen / Beheer / Geplande taak.
  2. Klik op: Nieuw.
  3. Selecteer de taak Hrm-tabellen tbv Profit BI vullen.
  4. Klik op: Volgende.
  5. Selecteer de HRM-periodetabel.

    Je bepaalt hier hoe de gegevens in de dashboards getoond worden. Selecteer je bijvoorbeeld een maandtabel, dan zullen de gegevens in de dashboards per maand getoond worden.

    De keuze die je hier maakt, staat los van de periodetabellen die je daadwerkelijk gebruikt in HRM/Payroll.

    Let op:

    De instelling van de einddatum geldt voor alle HRM-dashboards. Om onderscheid te kunnen maken in de weergegeven perioden in de verschillende dashboards kan je voor de dashboards sociaal en verzuim afwijken. Via het tabblad Sociaal in de HRM-instellingen kan je dat doen met de instelling Toon output per geheel kalenderjaar. Na aanpassing moeten de taken voor het vullen en vernieuwen van de dashboards opnieuw worden voltooid voordat de wijziging zichtbaar is in het dashboard.

  6. Klik op: Volgende.

    Leg vast wanneer de taak uitgevoerd moet worden. Houd er rekening mee dat de taak Actuele gegevens vernieuwen als eerste na middernacht moet worden uitgevoerd. Plan daarna de taak Hrm-tabellen tbv Profit BI vullen in.

  7. Klik op: Voltooien.
  8. Plan ook de dagelijkse taak Dashboards vernieuwen in. Je kunt deze taak vaker op een dag inplannen, maar deze taak wordt maximaal één keer per 24 uur uitgevoerd.

Zie ook

Dashboards activeren in InSite

Je activeert per site de dashboards die je wilt raadplegen.

Het dashboard wordt direct gegenereerd. Dit kan de eerste keer langer duren dan de daarop volgende keren (wanneer het dashboard op basis van een geplande taak wordt gepubliceerd).

Dashboard activeren:

  1. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site.
  2. Open de InSite.
  3. Ga naar het tabblad: Typen pagina.
  4. Vink de typen aan die je gaat gebruiken.

    Dat_BI Inrichting dashboard activeren

  5. Klik op: OK.

    Op basis van de ingeplande taak worden de dashboards worden gegenereerd en de relevante InSite-pagina's worden gepubliceerd. Houdt er rekening mee dat dit via de wachtrij verloopt, waardoor een taak wordt uitgevoerd als er capaciteit beschikbaar is.

  6. Ververs de weergave eventueel met F5. Als de site de status Volledig gepubliceerd heeft, zijn de nieuwe pagina's beschikbaar op InSite.

Zie ook

Dashboard-pagina's autoriseren in InSite

Als je geautoriseerd bent voor de InSite-pagina van een dashboard, kun je het dashboard raadplegen. Op de meeste dashboards is geen filterautorisatie van toepassing.

Raadpleeg het onderwerp Beschikbare dashboards om te zien op welke dashboards wel filterautorisatie van toepassing is. Omdat filterautorisatie meestal niet van toepassing is, is het belangrijk om de pagina's goed te autoriseren.

Pagina's autoriseren op basis van functionaliteiten

Let op:

De onderstaande procedure is gebaseerd op bestaande functionaliteiten. Je hebt je functionaliteiten in Profit al ingericht, en nu neem je Profit BI in gebruik. Je voegt de nieuwe dashboard-pagina's toe aan de juiste (bestaande) functionaliteiten.

Je kunt ook een andere methode gebruiken. Op basis van geactiveerde dashboards ontstaan namelijk automatisch nieuwe functionaliteiten. Als je bijvoorbeeld het type pagina Dashboards Debiteuren activeert, ontstaat automatisch de functionaliteit Dashboards Debiteuren. Je kunt deze bijvoorbeeld autoriseren door deze toe te voegen aan een autorisatierol.

Dashboard-pagina's autoriseren in InSite:

  1. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Inrichting / Functionaliteit.
  2. Open de functionaliteit waaraan je de te autoriseren dashboard-pagina's wilt toevoegen.

    Let op:

    Bij een template-omgeving open je de weergave Functionaliteiten o.b.v. rollen. Deze functionaliteiten worden standaard gebruikt, tenzij je de inrichting van de template-omgeving op dit punt gewijzigd hebt. Autoriseer per functionaliteit de juiste dashboards.

  3. Ga naar het tabblad: Pagina's.
  4. Klik op: Nieuw.
  5. Kijk welke dashboard-pagina's al toegevoegd zijn. Medewerkers met deze rol hebben dan toegang tot de dashboard-pagina's. Voeg ontbrekende pagina's toe.

  6. Klik op: Voltooien.

Filterautorisatie

Op bepaalde dashboards kan filterautorisatie van toepassing zijn. Gebruik altijd autorisatiefilters op basis van een = filter. De andere filtermogelijkheden kunnen foutmeldingen geven in Qlik. Gebruik dus geen snelfilter (Sf), Begint met (@), ,Eindigt met (&), etc.

Hieronder een voorbeeld van een autorisatiefilter op basis van een = filter.

Zie ook:

Dashboard-pagina's in site opnemen

Na het activeren en opnieuw publiceren van de site staan de dashboard-pagina's klaar. Je kunt deze op verschillende manieren in InSite opnemen, zodat de gebruikers de dashboards kunnen bereiken:

  • Je maakt een aparte portalpagina met knoppen om de dashboards te starten.
  • Je maakt een apart menu met alle dashboards.
  • Je voegt aan een bestaande pagina een knop toe om een dashboard te starten.

Een dashboard is altijd een volledige pagina, niet een pagina-onderdeel.

Dashboard-pagina in het menu opnemen:

  1. Ga naar: Sitebeheer.

    Ins_Sitebeheer opstarten (10)

  2. Klik op: Menu in het kader Site.
  3. Klik op: Nieuw item.

    Ins_Menu-item wijzigen (05)

  4. Vul de naam van het menu-item in en verwijs naar een bestaande pagina.

  5. Klik op: Volgende.
  6. Selecteer het dashboard.

  7. Klik op: Toevoegen.
  8. Sluit het menu.

De nieuwe menukeuze staat in het menu. Deze moet nog worden gepubliceerd (duurt enkele minuten), dan is de menukeuze zichtbaar voor gebruikers die geautoriseerd zijn voor het dashboard.

Process

Dashboard

Work area

Output