Betaaltermijnen incasso per debiteur vastleggen

Je bepaalt per debiteur of je openstaande posten (facturen) in termijnen wilt incasseren.

Je kunt incidenteel afwijken in de factuur, als je factureert in Profit Ordermanagement, Cursussen, Projecten of Abonnementen. Als je de facturen gejournaliseerd hebt, dan kun je van deze instelling afwijken in de eigenschappen van de te incasseren openstaande posten.

Betaaltermijnen voor incasso per debiteur instellen:

  1. Ga naar: Financieel / Debiteur / Debiteur.
  2. Open de eigenschappen van de debiteur.
  3. Ga naar het tabblad: Bankrekening.

    Controleer of het bankrekeningnummer waarvan je wilt incasseren is vastgelegd. Voor SEPA incasso's moet dit een IBAN-nummer zijn.

    Als de tenaamstelling/woonplaats van het bankrekeningnummer afwijkt van de tenaamstelling/woonplaats van de debiteur, dan leg je dit vast in de eigenschappen van het bankrekeningnummer.

    Je kunt bij een debiteur/verkooprelatie meerdere bankrekeningnummers toevoegen. Er is altijd één bankrekeningnummer als voorkeur ingesteld op het tabblad Betaling.

  4. Ga naar het tabblad: Betaling.
  5. Selecteer het voorkeur bankrekeningnummer waarvan je bedragen wilt incasseren bij Bankrekening.
  6. Vink Automatisch incasseren aan.

    Profit vraagt of je reeds vastgelegde posten ook wilt incasseren.

    Als je op Ja klikt, dan vinkt Profit bij alle openstaande posten het veld Incasso aan. Hierdoor kun je ook deze posten in een incasso-opdracht opnemen. Hierbij neemt Profit de instelling Eenmalige incassomachtiging vereist mee naar de reeds aanwezige facturen en maakt een machtiging per factuur aan als deze instelling is aangevinkt.

    Let op:

    Op de bovenstaande regel is één uitzondering. Als je op Ja klikt, wordt het veld Incasseren in de eigenschappen van bestaande abonnementen niet aangevinkt. Als je een nieuw abonnement aanmaakt, dan is het veld Incasseren wel aangevinkt.

    Als je op Nee klikt, dan incasseert Profit alleen nieuwe openstaande posten automatisch.

  7. Ga naar het tabblad: Debiteur.

  8. Selecteer een waarde bij Betalingsvoorwaarde.

    De betaalvoorwaarde stel je in om de vervaldatum van facturen te berekenen.

    Selecteer een betalingsvoorwaarde van het type Betaaltermijnen als je facturen van deze debiteur in termijnen wilt incasseren.

  9. Klik op: Opslaan en sluiten.

Direct naar

  1. Automatische (deel)incasso verrichten met betaaltermijnen
  2. Automatische incasso inrichten
  3. Betaal/-incassotermijnen toevoegen
  4. Incasso-instellingen per debiteur vastleggen
  5. Verkoopfactuur met betaaltermijnen toevoegen
  6. Verkoopfactuur journaliseren
  7. Openstaande post met betaaltermijnen wijzigen/raadplegen
  8. Automatische incasso
  9. Incasso-opdracht met betaaltermijnen raadplegen en wijzigen
  10. Bankmutaties met betaaltermijnen verwerken