Incassospecificatie versturen via e-mail inrichten

Je kunt de incassospecificatie van een incasso-opdracht automatisch naar de debiteuren versturen via e-mail. Een debiteur krijgt de incassospecificatie per e-mail als je dit bij de betreffende debiteur instelt. Op de incassospecificatie staan de geincasseerde facturen van de debiteur. Het e-mailbericht heeft een standaard afzender en berichttekst en de specificatie wordt als pdf-bijlage aan het e-mailbericht gekoppeld.

Inhoud

E-mail instellingen inrichten

Small Business kan e-mailberichten genereren en versturen. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van het (op je eigen computer geïnstalleerde) e-mailprogramma. Je legt in Profit diverse instellingen vast, waaronder de te gebruiken e-mailserver.

E-mail instellingen inrichten:

Uitleg: Profit E-mail server en afzender e-mail adres instellen.

Berichtsjabloon inrichten

Het berichtsjabloon bevat de tekst van een e-mailbericht bij de incassospecificatie, eventueel gepersonaliseerd met velden (tags) en een specifieke afzender. De bijlage van het e-mailbericht bevat de incassospecificatie (pdf).

Berichtsjabloon voor e-mailen incassospecificatie bij bankrekeningnummer inrichten:

Je selecteert bij je eigen bankrekeningnummer het specificatierapport en berichtsjabloon.

  1. Ga naar: Small Business / Inrichting / Financieel / Bankrekening.
  2. Open de eigenschappen van het bankrekeningnummer.
  3. Ga naar het tabblad: Incasso.
  4. Selecteer het gewenste specificatierapport bij Rapport specificaties.
  5. Selecteer de berichtsjabloon voor de incassospecificatie bij Ber. sjabl. specificaties. Deze berichtsjabloon is het e-mailbericht dat je verstuurt samen met de betaalspecificatie als pdf in de bijlage.

  6. Klik op: OK.

Zie ook

Debiteur inrichten

Je stelt bij de debiteur(en) in dat je de incassospecificatie per e-mail verstuurt.

Debiteur inrichten voor incassospecificatie per e-mail:

  1. Ga naar: Small Business / Debiteur / Debiteur.
  2. Open de eigenschappen van de debiteur.
  3. Ga naar het tabblad: Organisatie/persoon.
  4. Controleer of het veld E-mail werk ingevuld is.

    Als je het e-mailadres van de contactpersoon wilt gebruiken dan vul je het veld E-mail werk in op het tabblad Contacten, in de eigenschappen van het contact.

  5. Ga naar het tabblad: Algemeen.
  6. Controleer of wijzig de voorkeur verstrekkingswijze en voorkeur contact.

    Als je de incassospecificatie wilt e-mailen dan moet je de verstrekkingswijze één van de methoden met E-mail PDF gebruiken. Je kunt ook een afwijkende verstrekkingswijze en afwijkend contact instellen op het tabblad Digitaal.

  7. Ga naar het tabblad: Betaling.
  8. Vink de velden Automatisch incasseren en Incassospecificatie aan. Niet-verdichte regels komen niet op de incassospecificatie.
  9. Ga naar het tabblad: Digitaal.
  10. Voeg een regel toe als je van de algemene verstrekkingswijze voor de incassospecificatie wilt afwijken. Als bij contactpersoon selecteert die geen e-mailadres heeft, dan gebruikt Profit het algemene  e-mailadres van de crediteur.
  11. Klik op: Voltooien.
  12. Klik op: OK.

Zie ook

Algemene toelichting

Je kunt meerdere machtigingen (mandaten) per debiteur en zelfs per bankrekeningnummer importeren.

  • Als je bij een debiteur een machtiging importeert die al bestaat bij de debiteur, dan wordt de oude machtiging overschreven. De status van de machtiging wordt Actief.
  • Als er meerdere debiteuren gevonden zijn met hetzelfde bankrekeningnummer dan wordt de regel afgekeurd. De foutinformatie toont om welke debiteuren het gaat.

Incassomachtigingen importeren:

  1. Ga naar: Small Business / Inrichting / Import overig / Incassomachtiging.
  2. Ga verder met importeren volgens de wizard.

    De te importeren doorlopende machtigingen worden ‘gematcht’ op de in de omgeving aanwezige debiteuren.

  3. Selecteer op basis van welk debiteurveld de matching moet plaatsvinden bij Organisatie vergelijken op.

    Je kunt vergelijken op: Organisatie/persoon, KvK-nummer, Btw-identificatienummer, IBAN-nummer, Naam (debiteur) en Debiteurnummer. Het veld Domiciliëringsnummer geldt alleen voor België.

    Als er debiteuren zijn met meerdere bankrekeningen terwijl je bestaande incassomachtigingen wilt wijzigen, match je op het kenmerk Debiteurnummer+IBAN-nummer. Bij de velden koppel je het debiteurnummer bij het veld Vergelijken op en je koppelt het IBAN-nummer.

Zie ook:

  • UpdateConnector Incassomachtigingen FiSepaDirectDebit

Direct naar

  1. Automatische incasso via SEPA inrichten
  2. Tussenrekening Betalingen onderweg toevoegen
  3. Rekening incassokorting toevoegen
  4. Memoriaaldagboek Betalingen onderweg toevoegen
  5. Incassant ID en administratie instellingen vastleggen voor SEPA-incasso
  6. Bankrekeningnummer automatische incasso via SEPA inrichten
  7. Rapportlay-out machtigingsformulieren
  8. Verkooprelatieprofiel voor rapportlay-out machtigingsformulieren inrichten
  9. Debiteur inrichten voor automatische incasso via SEPA
  10. Bankkoppeling internetbankieren inrichten (AFAS Online)