thumb_up
thumb_down
link
Copy link
Copied
insert_emoticon
lmatfy
Copied

Campagneresultaten bekijken

Raadpleeg de uiteindelijke campagneresultaten qua kosten en qua opbrengst.

Rendement

Een campagne bevat een overzicht van kosten en opbrengsten, waardoor je inzicht hebt in het rendement van de campagne:

  • De campagnekosten bestaan uit variabele kosten, vaste kosten en gekoppelde inkoopfacturen. Vaste kosten leg je zelf vast in de eigenschappen van de campagne, dit zijn bijvoorbeeld personeelskosten. Profit berekent de variabele kosten automatisch op basis van de uitgevoerde (gegenereerde) campagneacties.
  • Je analyseert de opbrengsten handmatig, afhankelijk van wat je wilt bereiken met de campagne.
  • Als je wilt weten wat de opbrengst van de campagne in geldelijke termen is, bepaal je dit op basis van gekoppelde forecasts. Een forecast is een verkooptraject waarbij je een bepaalde opbrengst (prognose) verwacht. Als je een forecast koppelt aan een campagne, neemt Profit de forecast-opbrengst ook mee in de campagne-opbrengst.

Afhankelijk van de gestelde campagnedoelen, bestaan de resultaten van een campagne uit:

  • Campagneresultaten (tabblad Totalen).
  • Gescoorde opvolgacties / afspraken
  • Forecast (offertes)
  • Gescoorde Orders versus Campagnekosten

Inhoud

Totale campagneresultaten raadplegen

Je vindt een overzicht van kosten, budget en opbrengst in de eigenschappen van de campagne, op het tabblad Totalen.

Het veld Orderopbrengst wordt berekend met de orders die aan deze campagne gekoppeld zijn via forecasts. Van deze orderopbrengst worden de vaste kosten, variabele kosten en het totaal aan inkoopfacturen afgetrokken. Het resultaat hiervan vormt de campagne-opbrengst. Naast de financiƫle opbrengst, kan een campagne ook een opbrengst aan nieuwe contacten en dossieritems hebben.

Totale 'Campagneresultaten' raadplegen:

  1. Ga naar: CRM / Campagnebeheer / Campagne.
  2. Open de eigenschappen van de campagne.
  3. Ga naar het tabblad: Contacten.

    Bovenin zie je het totale aantal gekoppelde contacten.

  4. Voeg een nieuwe weergave toe gebaseerd op de bestaande weergave Contact bij een campagne.
  5. Vul de omschrijving in. 
  6. Klik op: Volgende.
  7. Voeg de volgende velden toe aan de weergave:
    • Verkooprelatie - via Contact bij een campagne / Contact / Organisatie/persoon / Gekoppelde gegevens.
    • Aangemaakt op - via Contact bij een campagne / Contact / Organisatie/persoon / Logging.
    • Voeg eventueel ook je eigen vrije velden toe waaraan je bijvoorbeeld het aantal deelnemers aan een evenement kunt aflezen.
  8. Klik op: Voltooien.
  9. Je kunt gebruik maken van de Totalizer om gegevens snel te analyseren. Sleep het veld ETC Deelnemer naar Sleep een kolom hierheen om op deze kolom te groeperen.
  10. Sluit de Totalizer.
  11. Ga naar het tabblad: Totalen.

    Je ziet een samenvatting van de campagneresultaten. De bedragen aan orders in deze afbeelding zijn afkomstig uit forecasts.

    De Vaste kosten en Facturen staan op aparte tabbladen.

Campagne resultaat: orders nav campagne (via offerte/forecast)

Door het koppelen van een forecast aan een campagne maak je inzichtelijk welke orders zijn gescoord naar aanleiding van de campagne. Je kunt die nakijken in de eigenschappen van een forecast.

Zodra bij een forecast het veld Campagne is ingevuld, is deze forecast zichtbaar in de eigenschappen van de campagne op het tabblad Forecast. Ook wordt een gekoppelde forecast op het tabblad Totalen in de berekening meegenomen.

Bij een Open forecast en een Gesloten en niet gescoord forecast worden de verwachte orderbedragen met de slagingskans vermenigvuldigd.

Bij een gescoorde opdracht wordt het daadwerkelijke orderbedrag gehanteerd.

Opbrengsten campagne bekijken in verband met forecast:

Als je bij de forecast die je toevoegt bij een verkooprelatie, vastlegt dat deze verband houdt met een campagne, wordt deze opbrengst direct meegenomen bij de campagne opbrengsten.

  1. Voeg een forecast toe via CRM / Sales Automation / Forecast en koppel daarbij ook de campagne.

    Je koppelt bijvoorbeeld deze forecast aan een campagne.

  2. Ga naar: CRM / Campagnebeheer / Campagne.
  3. Open de eigenschappen van de campagne.
  4. Ga naar het tabblad: Totalen. Onderin zie je het forecastresultaat.
  5. Klik op: OK.

Direct naar

  1. Campagnes
  2. Campagne toevoegen
  3. Campagne-actie toevoegen
  4. Dossieritemtype instellen
  5. Doelgroep bepalen
  6. Campagne-actie genereren
  7. Campagnekosten toevoegen
  8. Werkelijke kosten (inkoopfacturen) registreren
  9. Voortgang campagne monitoren
  10. Campagneresultaten bekijken
  11. Dossieritems afhandelen

Process

Campagne

Work area

CRM