SBA-machtigingen aanvragen bij het overnemen of samenvoegen van een kantoor

Het overnemen van zelfstandige kantoren of het samenvoegen van twee of meer kantoren heeft gevolgen voor de geregistreerde machtigingen.

Je kunt geen machtigingen overzetten van het ene certificaat naar het andere, dit kan niet bij AFAS én niet bij de Belastingdienst. Je moet de lopende machtigingen intrekken met het oude certificaat en weer aanvragen met het nieuwe certificaat.

Machtigingen aanvragen bij het overnemen of samenvoegen van een kantoor:

  1. Trek de lopende machtigingen van het oude certificaat in.
  2. Beoordeel de machtigingen voor de cliënten.
  3. Vraag de nieuwe machtigingen aan.
  4. Verzend de nieuwe machtigingen.

    Voorbeeld: Samenvoegen van kantoren

    Kantoor A is een zelfstandig regiokantoor en wordt overgenomen door het grote landelijke kantoor B.

    Beide kantoren werken met Profit en hebben actieve machtigingen geregistreerd bij de Belastingdienst.

    Omdat de cliënten van kantoor A overgezet/samengevoegd gaan worden in de omgeving van kantoor B, moeten de machtigingen van de cliënten in omgeving A eerst ingetrokken worden en vervolgens weer aangevraagd worden in omgeving B.

    Nadeel: de cliënt ontvangt per machtiging een brief van het aanvragen van de machtiging door kantoor B.

    Voorbeeld: Twee losse omgevingen

    Kantoor A is een zelfstandig regiokantoor en wordt overgenomen door het grote landelijke kantoor B.

    Beide kantoren werken met Profit en hebben actieve machtigingen geregistreerd bij de Belastingdienst.

    Er wordt voor gekozen om beide omgevingen te behouden. Beide omgevingen moeten dan een eigen communicatieomgeving hebben. Nu blijven de bestaande machtigingen gehandhaafd en worden de SBA’s in de juiste omgeving ontvangen.

    Nadeel: per communicatieomgeving moet er een geldig PKI-certificaat geldig zijn en moeten te zijner tijd de certificaten worden verlengd. Als de organisatie van kantoor A niet meer bestaat, kan dit eventueel problemen geven (bijvoorbeeld omdat het KvK-nummer is opgeheven) en ander nadeel is dat twee keer de kosten van certificaten betaald moet worden.

Direct naar

  1. SBA-machtiging
  2. SBA-machtigingen autoriseren
  3. SBA-machtiging vrijgeven
  4. SBA-machtiging aanvragen
  5. Elektronisch bericht SBA-machtigingen aanmaken
  6. SBA-machtigingen verzenden
  7. Toestand aanvraag SBA-machtiging controleren
  8. Doorlopende machtiging
  9. SBA-machtigingen raadplegen
  10. SBA-machtigingen intrekken
  11. SBA-machtigingen voor nieuwe cliënten
  12. SBA-machtigingen van vertrekkende cliënten
  13. SBA-machtigingen aanvragen bij het overnemen of samenvoegen van een kantoor
  14. Machtigingen in Profit na verhuizen PKI certificaat
  15. Machtigingen in Profit verwijderen