Versturen aangifte Vpb aan Belastingdienst

Na het afronden van de aangifte kun je aangifte afdrukken en versturen naar de Belastingdienst. Dit kan op verschillende manieren:

  1. De aangifte wordt automatisch klaargezet als je deze accordeert via Outsite.

    Meer informatie:

    Accorderen via externe portal (aangifte versturen via portal)

  2. Je scant de barcode van de aangifte in via Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte.

    Je kunt de barcode inscannen of handmatig invullen.

    Meer informatie:

    Klaarzetten aangifte met inscannen codes

  3. Je zet de aangifte handmatig klaar via de eigenschappen van de cliënt. Dit wordt hieronder beschreven.

Handmatig aangifte klaarzetten en versturen aan Belastingdienst:

  1. Ga naar: Fiscaal / Vennootschapsbelasting / Cliënt Vpb.
  2. Open de eigenschappen van de cliënt Vpb.
  3. Ga naar het tabblad: Voortgang.
  4. Open de eigenschappen van het belastingjaar.
  5. Ga naar het tabblad: Aangifte.
  6. Vink Toestemming om aangifte elektronisch te verzenden aan.
  7. Klik op de actie: Klaarzetten
  8. Klik op: Ja en op OK.
  9. Klik op: Opslaan en sluiten.
  10. Klik op: Opslaan en sluiten.
  11. Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
  12. Klik op: Voltooien.
  13. Klik op: Sluiten.
  14. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.

Nadat je de aangifte hebt verstuurd kun je contact opnemen met de Belastingdienst over de verstuurde aangifte, je kunt nu de taak Communicatie over verstuurde aangiften starten.

Aangifte afgekeurd

Het kan zijn dat het versturen van de aangifte fout gaat, je moet dan de aangifte vrijgeven en opnieuw versturen.

Elektronische aangifte

Als je de aangifte elektronisch verstuurd dan wordt de aangifte automatisch klaargezet op het moment dat je de aangifte retour krijgt van de cliënt. Je hoeft nu alleen maar te kiezen voor Klaarzetten aangifte en vervolgens voor Verzenden en Ontvangen om de aangifte te versturen aan de Belastingdienst.

Bij het versturen van de aangifte wordt gecontroleerd of er fouten zijn in het verificatiescherm. Als die er zijn wordt de aangifte niet verstuurd en wordt de foutmelding opgeslagen.

Fiscaalnummer

Voor zowel de aandeelhouders als de deelnemingen geldt dat het fiscaalnummer (RSIN) wordt verstuurd naar de Belastingdienst, als ook de adresgegevens zijn ingevuld.

Aangifte opnieuw versturen aan Belastingdienst

Als je de melding krijgt dat de aangifte geblokkeerd is moet je deze eerst deblokkeren.

  1. Ga naar: Fiscaal / Vennootschapsbelasting / Cliënt Vpb.
  2. Open de eigenschappen van de betreffende cliënt Vpb.
  3. Ga naar het tabblad: Aangifte.

    Je kunt hier de aangifte deblokkeren, verwijderen en vrijgeven.

  4. Selecteer de geblokkeerde aangifte en klik op de actie Deblokkeren aangifte.
  5. Ga terug naar InSite en open de aangifte opnieuw.

Direct naar

  1. Aangifte Vpb uitwerken
  2. Aangifte Vpb plannen
  3. Gegevens aangifte Vpb opvragen
  4. Controleren volledigheid ontvangen gegevens Vpb
  5. Aangifte Vpb opstarten
  6. Aangifte Vpb verwerken
  7. Aangifte Vpb versturen aan cliënt
  8. Versturen aangifte Vpb aan Belastingdienst
  9. Cliënt Vpb beoordelen
  10. Simulatie Vpb