Werkwijze btw-aangifte en opgaaf ICP instellen (Ondernemer)

Voordat je de eerste btw-aangifte of opgaaf ICP verzendt is het belangrijk om éénmalig je werkwijze in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld instellen of je btw-plichtig bent, of jijzelf of een intermediair aangifte doet en wat je tijdvak voor btw en ICP is.

Inhoud

Algemene werkwijze btw-aangifte en opgaaf ICP instellen

Het wijzigen van sommige btw-instellingen heeft grotere gevolgen voor een administratie dan andere. Het gaat hier met name om het wijzigen van Type btw-plicht (Btw-plichtig of Vrijgesteld), het Omzetbelastingnummer en het Tijdvak btw-aangifte. Deze instellingen hebben wij daarom in een aparte functie verzameld. Hiermee wordt het voor voor jou een bewustere keuze om deze te wijzigen en voor ons eenvoudiger om alle wijzigingen goed door te voeren.

Let op

Deze velden heb je al ingesteld bij het toevoegen van een administratie. Gebruik onderstaande functie alleen als je de werkwijze voor btw-aangiften wilt wijzigen.

App_Tour

Voor deze functionaliteit is een rondleiding beschikbaar.

  1. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Btw-instellingen wijzigen.
  2. Selecteer een Type btw-plicht.

    Btw-plichtig: gebruik deze waarde als jouw onderneming verplicht btw-aangifte moet doen.

    Btw-vrijgesteld: gebruik deze waarde als jouw onderneming geen btw-aangifte hoeft te doen.

    Let op

    Is deze administratie vrijgesteld voor de btw-aangifte? Vul dan bij het boeken van een inkoopfactuur of in de Scanbox toch het bedrag exclusief btw en de btw in. Deze bedragen worden dan beide in de kosten meegenomen.

  3. Vul indien Btw-plichtig en rechtsvorm Eenmanszaak een Btw-identificatienummer in.
  4. Vul indien Btw-plichtig bij andere rechtsvormen jouw Omzetbelastingnummer in.
  5. Selecteer indien Btw-vrijgesteld een Reden btw-vrijstelling:
    • Kleineondernemersregeling.

      Kies deze waarde wanneer je bij de Belastingdienst hebt aangegeven gebruik te willen maken van de KOR en derhalve over de eerste € 20.000 omzet geen btw-aangifte hoeft te doen.

      SB genereert een signaal om je te waarschuwen wanneer je een omzet van € 16.000 hebt bereikt. Het kan zijn dat je je toch moet voorbereiden op het doen van een btw-aangifte in het huidige boekjaar. Zet in dat geval in de periode waarin je omzet de € 20.000 overschrijdt Btw-plichtig weer aan.

    • Vrijgestelde activiteiten

      Kies deze waarde wanneer je vanwege de rechtsvorm van jouw onderneming geen btw hoeft af te dragen.

    SB zet geen btw-aangiften meer klaar vanaf de perioden waarin je btw-vrijstelling kiest.

    Bij het toevoegen van verkoopfacturen wordt geen btw meer berekend. Gevolg hiervan is dat jouw klanten ook geen btw kunnen terugvorderen.

    Inkoopfacturen boek je, bijvoorbeeld via de Scanbox, nog wel mét de btw. Deze btw wordt volledig meegenomen in de kosten.

  6. Klik op Btw-aangifte.

    Ben je Btw-vrijgesteld? Klik op Voltooien.

    Ben je Btw-plichtig? Ga dan hieronder verder.

  7. Selecteer een Contactsoort voor belastingdienst.
    • Belastingplichtige: jijzelf doet de aangifte als ondernemer.
    • Intermediair: jouw accountant of administrateur doet de aangifte.
  8. Selecteer een Contactpersoon.

    Je kunt hiervandaan ook een contactpersoon toevoegen.

  9. Vul een Beconnummer in als je Intermediair hebt gekozen

    Als dit beconnummer door jouw accountant is ingesteld in het Admin Center dan wordt dit automatisch ingevuld.

  10. Selecteer een Tijdvak btw-aangifte.
  11. Selecteer een Tijdvak opgaaf ICP.

    Het is hiermee mogelijk om btw-aangiften per maand en opgaven ICP per kwartaal te verzenden.

  12. Selecteer een Bankrekening.

    Deze bankrekening wordt voor het automatisch betalen van een btw-aanslag aan de Belastingdienst via een Betaalopdracht.

  13. Klik op Voltooien.

Werkwijze fiscale eenheid instellen

Het is mogelijk om een moedermaatschappij met een of meerdere dochtermaatschappijen aan te merken als Fiscale Eenheid. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Alleen de hoofdadministratie van de Fiscale Eenheid hoeft aangifte te doen.
  • Verliezen van een administratie kunnen worden verrekend met winsten van een andere administratie. Dit is alleen mogelijk als deze administraties onder één omgeving vallen.

Let op:

  • Je kunt alleen een Fiscale Eenheid instellen als de hoofdadministratie en subadministraties in dezelfde klantomgeving zijn toegevoegd. Maak dus niet een klantomgeving per administratie.
  • Zorg dat als je Fiscale eenheid activeert alle btw-aangiften en opgaven ICP van alle administraties in de eenheid tot en met dezelfde periode zijn verzonden. Als dit niet het geval is tonen wij een foutmelding.

Hoofdadministratie Fiscale eenheid activeren

  1. Open de gewenste Administratie.
  2. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Financieel instellingen.

    Let op

    Alleen Medewerkers van een administratiekantoor of klanten met de licentie Ondernemen kunnen deze functie gebruiken.

  3. Klik op de inhoudsopgave Btw/Icp.
  4. Vink Fiscale eenheid voor omzetbelasting aan.
  5. Selecteer Hoofdadministratie bij Rol administratie in fiscale eenheid.
  6. Vul het Omzetbelastingnummer fiscale eenheid in.
  7. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Subadministratie Fiscale eenheid activeren

  1. Open de gewenste Administratie.
  2. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Financieel instellingen.

    Let op

    Alleen Medewerkers van een administratiekantoor of klanten met de licentie Ondernemen kunnen deze functie gebruiken.

  3. Klik op de inhoudsopgave Btw/Icp.
  4. Vink Fiscale eenheid voor omzetbelasting aan.
  5. Selecteer Subadministratie bij Rol administratie in fiscale eenheid.
  6. Selecteer een Hoofdadministratie fiscale eenheid.
  7. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

    Eventuele openstaande btw-aangiften en opgaven ICP worden verwijderd. Deze aangiften worden vanaf nu gecombineerd met die van de hoofdadministratie.

    Boven de weergaven van btw-aangiften en opgaven ICP in een subadministratie tonen wij een melding.

    Daarnaast worden bankmutaties tussen bankrekeningen van hoofd- en subadministraties automatisch afgeletterd als overboekingen van of naar rekening-courant groepsmaatschappij.

Administratie uit Fiscale eenheid verwijderen

  1. Open de gewenste Administratie.
  2. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Financieel instellingen.

    Let op

    Alleen Medewerkers van een administratiekantoor of klanten met de licentie Ondernemen kunnen deze functie gebruiken.

  3. Klik op de inhoudsopgave Btw/Icp.
  4. Vink Fiscale eenheid voor omzetbelasting uit.
  5. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

SB voegt btw-aangiften en opgaven ICP toe voor de perioden na de laatst definitief gemaakte periode in de hoofdadministratie.

Eventuele facturen die al in een volgende aangifte van de hoofdadministratie zaten worden hieruit verwijderd en toegevoegd aan de administratie-eigen aangiften.

Zie ook