Foutmelding verstrekking en journaliseren van niet verwerkte facturen controleren

Het verstrekken en journaliseren van facturen, offertes, orders, aanmaningen, etc., verloopt via de wachtrij. Als er fouten zijn opgetreden bij het verstrekken of journaliseren krijgt de factuur (offerte, order, etc,) een foutmelding en wordt de rest van wachtrijtaak succesvol afgerond. In het geval van een fout zie je een beknopte foutmelding in de wachtrij en een uitgebreidere foutmelding in de weergave van de verstrekkingsbron.

Bij de verstrekkingsbron open je de weergave van niet verwerkte facturen (of de lopende offertes, orders, aanmaningen, etc.). Hierin zie je bij een fout een foutmelding bij de betreffende regel staan. Op deze manier heb je in de weergave van de te verwerken regels direct de foutmelding in beeld om deze te controleren en de oorzaak van de fout op te lossen.

Deze foutmeldingen zijn zichtbaar in alle weergaven met niet verwerkte regels voor ERP verstrekkingen (voor Financieel, Ordermanagement, Abonnementen, Projecten en Cursussen).

Taak raadplegen in de wachtrij:

  1. Ga naar:
    • Algemeen / Beheer / Wachtrij
    • Abonnementen / Beheer / Wachtrij
    • CRM / Beheer / Wachtrij
    • Financieel / Beheer / Wachtrij
    • Ordermanagement / Beheer / Wachtrij
    • Projecten / Beheer / Wachtrij
  2. Bij de melding Voltooid met fouten selecteer je de regel en klik je op de actie Fout informatie.

    Je ziet een beknopte foutmelding als je de betreffende taak in de wachtrij raadpleegt. Bijvoorbeeld: 'Tijdens het verstrekken zijn X fouten opgetreden. Controleer het veld 'Foutmelding verstrekking'' of 'Tijdens het journaliseren zijn X fouten opgetreden. Controleer het veld 'Foutmelding journaliseren''.

    Je controleert het veld Foutmelding verstrekking en/of Foutmelding journaliseren bij de verstrekkingsbron met de hieronder beschreven procedure.

Foutmelding verstrekking en journaliseren controleren:

  1. Ga naar:
    • Financieel / Facturering / Facturatiecockpit
    • Ordermanagement / Verkoopproces / Factuur
    • Ordermanagement / Verkoopproces / Balie-/directfactuur
    • Abonnementen / Facturering / Pro forma facturen
    • Projecten / Facturering / Facturen
    • CRM / Cursusmanagement / Facturering / Facturen.
  2. Open de weergave: Niet verwerkte facturen.

    De precieze naam van deze weergave is afhankelijk van het menu waarin je zit.

    Je ziet in de weergave facturen die Niet volledig verwerkt en/of Niet gejournaliseerd zijn. Een factuur is Volledig verwerkt als de verstrekkingswijze van de factuur overeenkomt met de verstrekkingswijze vanuit de eigenschappen van de verkooprelatie/debiteur. De factuur verdwijnt dan uit deze weergave.

  3. Bekijk het memoveld Foutmelding verstrekking of Foutmelding journaliseren (indien van toepassing) als deze bij een factuur is ingevuld. Je kunt op de melding klikken om deze te openen.
  4. Los de fout op volgens de aanwijzingen van de foutmelding

    Als je een foutmelding hebt opgelost, kun je de factuur opnieuw verstrekken of journaliseren. Bij het succesvol verwerken wordt de foutmelding opgeruimd en verdwijnt de factuur uit deze weergave.

Zie ook:

Direct naar

  1. Factuur via e-mail of afdruk verstrekken aan verkooprelatie
  2. E-mailen en afdrukken van o.a. facturen inrichten
  3. E-factuur inrichten (verkoop)
  4. Verkoopfacturen automatisch genereren
  5. Facturen massaal verstrekken via e-mailen/afdrukken
  6. Facturen massaal afwijkend verstrekken
  7. Pdf-factuur handmatig eenmaal e-mailen
  8. Controleren verzonden e-mailberichten
  9. Controleren op foutmeldingen van verstrekte of gejournaliseerde facturen
  10. Factuur handmatig afdrukken