Betaling van meerdere facturen boeken en afletteren

Als meerdere facturen met één betaling worden voldaan, kun je alle openstaande posten in één keer afboeken. Je maakt hierbij altijd gebruik van het aflettervenster. Dit venster biedt de volgende extra mogelijkheden:

  • Creditnota's verrekenen met openstaande posten.
  • Deelbetalingen boeken. Het restbedrag blijft staan als openstaande post.
  • Betalingsverschillen afboeken.

Betaling van meerdere facturen boeken:

  1. Ga naar: Financieel / Boeken / Dagboek.
  2. Controleer Boekjaar en Periode. Dit zijn het boekjaar en de periode waarin je de mutatie boekt.
  3. Selecteer het dagboek.
  4. Selecteer het debiteur- of crediteurnummer bij Rekening.
  5. Klik op: Meer acties / Facturen.

    Je opent het aflettervenster.

    Let op:

    In de boekingslay-out voor het afletteren van meerdere facturen toont Profit, vanwege de performance, maximaal 1.000 regels.

    1. Klik in de Kop

      Vul het betaalde bedrag in van je bankafschrift bij Totaal (Kas/Bank).

      Als Totaal (Kas/Bank) niet ingevuld kan worden (het veld is grijs) dan kun je veld Direct selecteren uitvinken.

    2. Klik in de Regels

      Vink de openstaande posten aan.

      Je selecteert nu alle af te boeken openstaande posten. Je houdt hierbij de volgende volgorde aan:

      • Selecteer eerst de te verrekenen creditnota's.

      • Selecteer dan de openstaande posten die je geheel wilt afboeken.

      Profit neemt het totale bedrag van de openstaande post over in de kolom Betaald KBG, tenzij het bedrag in Totaal (Kas/Bank) niet toereikend is. In dat geval ontstaat een deelbetaling of betalingsverschil.

      Onderaan het venster zie je bij Geselecteerd het totale bedrag van de geselecteerde facturen. In het veld Nog te boeken zie je het verschil tussen Totaal (Kas/Bank) en Geselecteerd. Hierdoor weet je zeker, dat je bij het voltooien het totale bedrag hebt weggeboekt.

    3. Klik in de Staart

      Klik op: Opslaan en sluiten.

  6. Rond de boeking verder af.

Zie ook

Direct naar

  1. Betalingen
  2. Charitatieve instellingen (giften) inrichten
  3. Bankafschrift boeken
  4. Betaling van één factuur
  5. Betaling van meerdere facturen
  6. Deelbetaling en betalingsverschillen
  7. Aanbetaling verwerken
  8. Berekende rente op aanmaningen afletteren
  9. Kasbetaling boeken
  10. Opnames en stortingen en betalingen van bank aan bank
  11. Kas-/bankmutaties met BTW op één regel
  12. Vooruitbetaalde factuur boeken
  13. Vooruitbetaling factuur afletteren
  14. Giften boeken