Starten met SB (Ondernemer)

Wat leuk dat je aan de slag gaat met SB. Voordat je de eerste facturen kan vastleggen, moet je een aantal stappen doorlopen. In dit artikel doorloop je stap voor stap de inrichting. In SB zijn rondleidingen beschikbaar die je stap voor stap meenemen om alles in te richten, zodat je probleemloos je eerste factuur kan vastleggen.

Ben je een accountant en wil je een administratie aanmaken voor een klant? Neem dan de onderstaande stappen ook door.

Stappenplan Starten met SB

Stap 1: Maak een keuze voor soort overstap

Stap 2: Administratie toevoegen

Stap 3: Beginbalans of auditfile

Stap 4: E-mailinstellingen

Stap 5: Huisstijl instellen voor de facturen

Stap 6: Verkoopfacturering inrichten

Stap 7: Inkoopfacturering inrichten

Stap 8: Bankkoppeling

Stap 9: Betalen

Vragen

Heb je vragen tijdens het proces van inrichten: heel veel vragen voorkomen we met rondleidingen en helpartikelen. De rondleidingen nemen je stap voor stap mee in de functionaliteit. Hoe je een rondleiding start, vind je hier.

Mocht je toch geen antwoord vinden, dan kun je een incident insturen bij AFAS Support.

Rechtsvorm

De volgende inrichting is noodzakelijk bij een bepaalde rechtsvorm:

  • Eenmanszaken:

    Je voegt een ondernemer toe voor overboekingen tussen zakelijke en privé bankrekeningen of kassen.

    Hoe je dat doet, lees je hier.

  • BV's:

    Je voegt een groepsmaatschappij en een aandeelhouder toe:

    Groepsmaatschappij toevoegen.

    Aandeelhouder toevoegen.

Boekhoudtermen

Wat is btw? Wat is liquiditeit? Antwoord op deze vragen en veel meer boekhoudtermen, vind je terug in onze SB Kennisbank. In deze kennisbank leggen wij allerlei basis boekhoudtermen uit.